Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Бекіров, Усеїн Різайович | |
dc.date.accessioned | 2020-06-02T08:52:18Z | |
dc.date.available | 2020-06-02T08:52:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Бекіров У. Р. Огляд наукової літератури з проблем становлення професійної кримськотатарської музики // Культура і сучасність. 2019. № 2. С. 166-170. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1090 | |
dc.description | Purpose of Article is to analyze the state of scientific literature of the 20 - the beginning of the 21 century on the problems of professional Crimean Tatar music. Methodology. The analytical, historical, and comparative methods were used. Scientific novelty. For the first time in scientific research, the history of the composer school of the Crimean Tatar people is analyzed. It was emphasized creative figures who build professional Crimean Tatar music based on the folk (song and dance) tradition. Conclusions. The archaeologist and anthropologist G. Bonch-Osmolovsky stood in the origins of the study of the Crimean Tatar culture, including music, in the 20-century directions. One of the original features of Crimean Tatar academic music is its philosophical character, as most of the Crimean Tatar composers (E. Emir) are not only professional musicians and artists in the broad sense of the word, but also true philosophers, which, of course, influences their creativity, elevating it to the highest stage of emotion, spirituality, depth of imagined images and ideas. The reason for this, in our opinion, is the complex history of these people, which required them of the spirit and willpower, the ability to reflect on their lives and events in it, and move forward without losing hope. That is why we find uncommon wisdom, philosophy, and depth of ideas in the works of Crimean Tatar composers. The second feature is that music at the professional level during the last and present century was created not only by composers but by unique personalities that combine different types of activity (Ya. Sherfedinov - ethnographer, musician, poet, and folklorist; A. Refatov - musician, folklorist, teacher, and researcher; N. Amedov - composer, performer; E. Emir - musician, teacher; E. Nalbandov - composer, researcher). It is also worth noting that composers of the Crimean Tatar background do not keep aside historical events, issues, and problems related to their people, but in their work, reverting to the images of the native people, rethinking their history and their wealth. All of the above was the result of the love of the Crimean artists in their homeland, their native people, and the desire to reproduce images of their inherent nature and history testifies to the indifference to the future of the Crimean Tatar people. | uk_UA |
dc.description.abstract | Метою роботи є аналіз стану наукової літератури ХХ - початку ХХІ століть з проблем становлення професійної кримськотатарської музики. Методологія дослідження. Використано аналітичний, історичний метод та метод порівняльного аналізу. Наукова новизна. Вперше у науковому дослідженні аналізується історія композиторської школи кримськотатарського народу, де акцентуються творчі постаті, котрі будують професійну кримськотатарську музику на ґрунті народної (пісенної та танцювальної) традиції. Висновки. Протягом ХХ - початку ХХІ століть становлення та розвиток професійної музики кримських татар відбувався завдяки таким особистостям, як А. Рефатов, Я. Шерфедінов, І. Бахшиш, Е. Налбандов, А. Олесницький, А. Кончевський, М. Краснев, Г. Мамбетова, А. Чергєєв, Е. Сейтмеметова, М. Джафарова, М. Халітова. Оригінальними ознаками кримськотатарської академічної музики є її філософічність, те, що музику на професійному рівні створюють не просто композитори, але унікальні особистості, що поєднують різні види діяльності, котрі активно відображають у власній музиці образи, картини природи та історію кримського народу. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | кримськотатарська музика | uk_UA |
dc.subject | композитори кримськотатарського походження | uk_UA |
dc.subject | фольклор | uk_UA |
dc.subject | народні пісні | uk_UA |
dc.subject | історія Криму | uk_UA |
dc.title | ОГЛЯД НАУКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ З ПРОБЛЕМ СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОЇ МУЗИКИ | uk_UA |
dc.title.alternative | Review of Sources with Problem of Professional Crimean-Tatar Music | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |