Короткий опис(реферат):
Мета статті полягає у спробі вперше звернути увагу на жанр сольної кантати як на самостійний та вагомий з-поміж групи кантатних жанрів, осмислити функціонування жанру в композиторів класичного стилю та зафіксувати зміни параметрів його жанрового інваріанту. Методологія дослідження полягає у використанні аналітичного, компаративного та історичного методів. Ці методологічні підходи дозволяють порівняти та
розкрити особливості перетворення жанрового інваріанту сольної кантати за доби бароко та класичного стилю на прикладі творчості віденських класиків загалом та на творах В. А. Моцарта зокрема. Наукова новизна полягає у виявленні притаманних сольній кантаті жанрових параметрів доби класичного стилю та їх порівнянні
із параметрами кантати доби бароко. Висновки. Сольна кантата доби класичного стилю відрізняється від творів указаного жанру попередньої історичної епохи. Завдяки їх порівнянню розкриваються особливі параметрир кожного із них, що дає змогу зафіксувати процес перетворення жанрового інваріанту сольної
кантати.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to try for the first time to pay attention to the genre of the solo cantata, as an independent and significant among the group of cantata genres, to comprehend its functioning among composers of the classical style and record the changes in the parameters of its genre invariant. The methodology is to use analytical, comparative, and historical methods. These methodological approaches allow us to compare and disclose the
peculiarities of the transformation of the genre invariant of the solo cantata in the Baroque and classical style using the example of the work of Viennese classics in general and in the works of V. A. Mozart in particular. The scientific novelty consists in identifying the genre parameters of the classical style characteristic of the solo cantata and
comparing them with the parameters of the baroque cantata. Conclusions. Due to the detailed study and analysis of numerous solo cantatas of the baroque and classical styles, particular parameters of the invariant were identified, which qualitatively distinguish the solo cantata from other samples of the cantata genre. Consequently, on the basis of the conducted research, the parameters of the genre invariant inherent in the baroque solo cantata were discovered in the era of classical style and the reasons for its transformations on the example of the cantatas works of the Viennese classics ingeneral and the cantata of VA Mozart, in particular, were outlined. The solo cantata of the classical style is different from the works of the genre of the previous historical era. Their comparison reveals the specific parameters of each of them, which allows recording the process of transformation of the genre invariant of a solo cantata.