Короткий опис(реферат):
Мета роботи полягає в тому, щоб піддати джерелознавчо музикознавчому аналізу жанр хорової обробки духовних пісень XVII-XIX ст., який українські композитори започаткували у 90-х роках ХІХ ст. та активно розвивали, щонайменше, до початку 40-х років ХХ ст. Методологія. У процесі дослідження використано джерелознавчий, історичний, музично-теоретичний методи дослідження. Зазначений методологічний підхід дозволяє провести комплексний музично-джерелознавчий аналіз розвитку жанру. Наукова новизна. У результаті проведеної дослідницької роботи вдалося встановити, що жанр хорової обробки духовної пісні українськими композиторами тільки починає бути предметом уваги сучасних музикознавців. Завдяки проведеній джерелознавчо-бібліографічній роботі вдалося виявити десятки партитур українських композиторів із обробками духовних пісень. Встановлено також, що чимало хорових партитур опубліковано в авторських збірниках ще за час діяльності композиторів (О. Нижанківський, В. Матюк, К. Стеценко, М. Гайворонський, С. Людкевич, В. Барвінський та ін.).
Висновки. Творчий процес над хоровими обробками українських духовних пісень за зазначений період часу можна розділити на два етапи (від поч. 90-х років ХІХ ст. до приблизно 1910-х років та від 1910-тих років до середини 40-х років ХХ ст.). Кожен із них вирізняється своєю специфікою, творчими оригінальними методами, якими послуговувалися українські композитори. Внаслідок проведеного музично-джерелознавчого та текстологічного аналізу з’ясовано, що більшість хорових обробок написано на тексти пісень почаївського «Богогласника» (1790-
1791), його перевидань та редакцій у ХІХ ст. Чимало музично-поетичних текстів для хорового аранжування вибрано зі збірника П. Демуцького «Ліра та її мотиви» (К., 1903) та безпосередньо з пісенного фольклору.
Суть розробки, основні результати:
The Purpose of Article. The objective of the research concerns the subjection to the analysis of the genre of choral arrangements of the sacred songs of the XVII-XIXIX centuries in the interpretation of Ukrainian composers whose creativity belongs to the period from the end of the XIX to the middle of the XX century. Methodology. The methodology and research approaches in the process of research the following methods have been used: source study, historical and musical-theoretical.
Scientific Novelty. As a result of the study, the author managed to clear out the fact that the genre of choral arrangements of the sacred song by Ukrainian composers has only begun to be an object of attention to modern musicologists. Due to the conducted source-study and bibliographical work the researcher was a success to discover dozens of score with arrangements of sacred songs by Ukrainian process is the fact that many of choral score were published in collections of work of various authors (О. Nyzankivs`kyi, V. Matjuk, К. Stecenko, М. Hajvorons`kyi, S. Liudkevych, V. Barvins`kyi and other). Conclusions. The creative process of the choral processing of Ukrainian spiritual songs for the given period can be divided into two stages (from the beginning of the 90s of the 19th century until about 1910s and from the 1910s to the mid-40s of the 20th century). Each of them is distinguished by its specifics, creative, original methods used by Ukrainian composers. As a result of the conducted musical-
source-study and textual analysis, it was clarified that most choral arrangements are written on the lyrics of the Pochaiv "Bohohlasnyk" (1790-1791), its reprints and editions in the XIX century. Many musical and poetic texts for choral arrangements are drawn from the collection of P. Demuts’ky "Lira and her motives" (K., 1903) and directly from the folkloric songbook.