Короткий опис(реферат):
Мета роботи – визначення історичної ґенези та розвитку фортепіанної сонати впродовж найпершого періоду
її становлення. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-генетичного, історико-контекстуального,
історико-аналітичного методів дослідження. Наукова новизна роботи обумовлена встановленням історичної ґенези
китайської фортепіанної сонати упродовж 1915 – 1939 рр. Визначено низку жанрів (п’єса, прелюдія, фуга, сюїта,
китайська художня пісня, китайська фортепіанна художня пісня), в яких відбилися фрагменти національного
звукового образу фортепіано, що віднайде цілісне втілення в китайській фортепіанній сонаті; підкреслено значення
розвитку виконавської піаністичної культури, що сприяв утворенню жанру китайської фортепіанної культури.
Виявлено значення першого фортепіанно-сонатного періоду розвитку жанру національної музичної культури.
Упродовж 10-річчя – з 1939 по 1949 рр. (дата народження КРН) у китайських фортепіанних сонатах, що збереглися,
сформовано характерні образні світи – святковий та ліричний, апробовано внутрішньожанрові різновиди –
«маленьку сонату» (її перші взірці створені Чжан Ван Є і ЛоЧжуньжунь) та програмну сонату, опрацьовано основи
сонатного формотворення. Висновки. Китайська фортепіанна соната постає як узагальнення широкого кола
інновацій у національній музичній культурі, що відбувалися впродовж 1915 – кінця 1940-х років.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to define the historical genesis and development of a piano sonata during the
earliest period of its formation. The methodology involves applying the historical and genetic, historical, and
contextual, historical, and analytical methods of research. The scientific novelty is conditioned by determining the
historical genesis of Chinese piano sonatas during 1915–1939. The author specifies the number of genres (play, prelude,
fugue, suite, Chinese art song, Chinese piano song), in which the fragments of the national sound picture of the piano
were made that would find a coherent embodiment in the Chinese piano sonata. The author emphasizes the importance
of the development of performing pianist culture, which contributed to the formation of the genre of Chinese piano
culture. The author describes the value of the first piano and sonata period in the development of the genre of the
national music culture. During the decade – from 1939 to 1949 (the date of birth of the People's Republic of China) in
Chinese piano sonatas that were preserved, the characteristic metaphoric worlds were formed – festive and lyrical,
intrinsic genre varieties were tried out – "little sonata" (Zhang Wang Ye and Lo Zhunrun created its first pieces) and
descriptive sonata, the essentials of the sonata formation were perfected. Conclusions. The Chinese Piano Sonata has a
well-developed historical genesis within the national musical culture. The genesis of the Chinese Piano Sonata concerns genres whose formation preceded its emergence. Among them are piano miniatures (march, polyphonic genres -
prelude, fugue), suite (one of which is written in the genre of Tokai), Chinese art song, Chinese piano art song. During
the pre-sonata phase, such "worlds" as lyrical and festive, characteristic of the Chinese Piano Sonata, were formed,
which would continue to be of significant importance in the development of the genre that is the subject of study in this
work. During the years 1915 - 1939, fragments of the castle image of the piano were composed, which in the Chinese
Piano Sonata would find its holistic embodiment. In addition to composer creativity, the birth of the genre of Chinese
piano sonata is due to the development of the pianistic performing culture. The value of the first piano-sonata period of
genre development in Chinese musical culture is hard to overestimate. During the 10th anniversary of the birth of the
People's Republic of China in 1949, the five surviving Chinese Piano Sonatas formed the genre of its own. This is the
so-called "little sonata" (Zhang Wang Ye and Lo Zhunzhun created its first designs), which has continued to evolve
throughout the 90-year history of the genre. Summarizing the processes of formation of sound of "Chinese piano" as a
prerequisite for the first period of development of the national Chinese sonata, it should be noted that the genre under
study appears as a generalization of a wide range of innovations in Chinese musical culture, which took place during the
early 1940s - late 1940s