Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

ВИКОНАВСЬКИЙ АНАЛІЗ МУЗИЧНОГО ТВОРУ ЯК НЕОБХІДНА СКЛАДОВА ІНТЕРПРЕТАТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Show simple item record

dc.contributor.author Потоцька, Олена Вікторівна
dc.date.accessioned 2020-06-11T10:06:49Z
dc.date.available 2020-06-11T10:06:49Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Потоцька О. В. Виконавський аналіз музичного твору як необхідна складова інтерпретаторської діяльності / Олена Вікторівна Потоцька // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2016. - Вип. ХХХVI. - C. 235-245 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1271
dc.description Drawing on the existing research in the field of interpretation, the author reveals the essence of the content analysis of a piece of music as a specific type of performing activity. The main stages of the creative activity of an artist-interpreter are described. The specificity of interpretative analysis of a musical piece is studied in comparison to musicological analysis. The article also considers the style factor in performing analysis as a component of interpretative activities. It is proved that in the disclosure of content of a musical piece and the formation of a performing image the performer’s perception of the individual style of the composer as a historical phenomenon is of great importance. The problem of text interpretation as rendering of a text has a special significance today as it received multi-faceted development in musicology. If a piece of music is the object of performing interpretation, its artistic content is the subject. The analysis of the artistic content of a musical piece is inseparable from studying of its form and the way of organization of the musical material. The awareness of the interaction of form and content is a necessary component in the creation of performing interpretation. It means that the analysis of a musical work is an obligatory stage of performing activity. At this stage, both conscious and unconscious processes take place, which rationally or intuitively accompany the interpreter’s activity. Being aware of the complexity and the need for versatile study of the stated the problem, the author aims, drawing on the existing research in this area, to reveal the essence of the content analysis of a piece of music as a specific type of performing activity.. uk_UA
dc.description.abstract Спираючись на існуючі дослідження у галузі інтерпретології, у статті розкрито сутність аналізу змісту музичного твору як специфічного виду виконавської діяльності. Охарактеризовано основні етапи творчої діяльності виконавця-інтерпретатора. Специфіку виконавського аналізу музичного твору висвітлено у порівнянні з аналізом музикознавчим. Розглянуто стильовий чинник у виконавському аналізі як складовій інтерпретаторської діяльності. Доведено, що у розкритті змісту музичного твору і формуванні виконавського образу важливої ролі набуває відчуття виконавцем індивідуального стилю композитора, який є явищем історичним. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject виконавський аналіз uk_UA
dc.subject музичний твір uk_UA
dc.subject інтерпретаторська діяльність uk_UA
dc.title ВИКОНАВСЬКИЙ АНАЛІЗ МУЗИЧНОГО ТВОРУ ЯК НЕОБХІДНА СКЛАДОВА ІНТЕРПРЕТАТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ uk_UA
dc.title.alternative Executive analysis of musical works as a necessary component interpretative activities uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account