Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

КОНЦЕРТНИЙ ПРОСТІР ПЕТЕРБУРГА ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ТВОРЧЕ САМОЗДІЙСНЕННЯ В. В. ПУХАЛЬСЬКОГО (НА ОСНОВІ СПОГАДІВ МИТЦЯ)

Show simple item record

dc.contributor.author Романенко, Анастасія Романівна
dc.date.accessioned 2020-06-16T11:08:56Z
dc.date.available 2020-06-16T11:08:56Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Романенко А. Р. Концертний простір Петербурга та його вплив на творче самоздійснення В. В. Пухальського (на основі спогадів митця) / Анастасія Романівна Романенко // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2016. - Вип. ХХХVII. - С. 199-209 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1402
dc.description Purpose of Article. The research is related to the reconstruction of the pre-conservatory period of V. V. Pukhalsky’s life and creative activity on the material of his memoirs «Notes of my Life». Exactly the concert activity of St. Petersburg as a form of musical enlightenment in the 1860th years served to the formation of the artistic, aesthetic and world view principles of V. V. Pukhalsky, stimulated his musical activity, defined the life strategy of this creative personality – to enter the St. Petersburg Conservatory and become a professional musician. Methodology. Research methodology consists in applying the biographical method and the method of culturological commentary. The above-mentioned methodological approach allows us to highlight the little-known pages of the creative biography of V.V. Pukhalsky, a brilliant pianist, gifted teacher, composer, and the future founder of High Music Education in Ukraine and bring a new level of understanding of the specific professional development of the musician. Scientific novelty. In this article, we for the first time examined the concert space of St. Petersburg from the perspective of the musical and critical reflections of young V.V. Pukhalsky, analysed the peculiarities of the concert life of St. Petersburg in the historic realities of specific cultural events. Conclusions. Since the second half of the XIX century, the preconditions of musical enlightenment activity had been composing in the Russian Empire, the musical enlightenment organizations acted, the professional music education institutions appeared, the music education entered the frames of education and upbringing processes. The touring activity of world music representatives became important. Finally, the musical playing got the recognition as a separate independent form of the art in society. Those socio-cultural conditions served to reveal the natural musical endowment of V. V. Pukhalsky. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи. Дослідження пов’язане з реконструкцією передконсерваторського періоду життєтворчості В. В. Пухальського на матеріалі його мемуарів «Записки про моє життя». Саме концертна діяльність Петербурга як одна із форм музичного просвітництва 1860-х років послугувала формуванню художніх, естетичних і світоглядних засад В. В. Пухальського, стимулювала його музичну діяльність, визначила життєву стратегію цієї творчої особистості – вступити до Петербурзької консерваторії і стати професійним музикантом. Методологія дослідження полягає у використані біографічного методу і методу культурологічного коментаря. Зазначений методологічний підхід дозволяє висвітлити маловідомі сторінки творчої біографії блискучого піаніста, талановитого педагога, композитора, майбутнього фундатора вищої музичної освіти в Україні В. В. Пухальського та вивести на новий рівень осмислення специфіки професійного становлення митця. Наукова новизна. У даному дослідженні нами вперше розглянуто концертний простір Петербурга в ракурсі музично-критичних рефлексій юного В. В. Пухальського, проаналізовано особливості концертного життя Петербурга в історичних реаліях конкретних мистецьких подій. Висновки. Починаючи з другої половини XIX століття, в Російській імперії складаються передумови музично-просвітницької діяльності, функціонують музично-просвітницькі організації, виникають професійні музичні навчальні заклади, музичне навчання входить у процес освіти і виховання. Особливого значення набуває гастрольна діяльність представників світового музичного мистецтва. Нарешті, у суспільстві виконавство отримує визнання як окремий самос- тійний вид мистецтва. Ці соціокультурні умови послугували розкриттю природної музичної обдарованості В. В. Пухальського. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject концертний простір Петербурга uk_UA
dc.subject В. В. Пухальський uk_UA
dc.subject митець uk_UA
dc.title КОНЦЕРТНИЙ ПРОСТІР ПЕТЕРБУРГА ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ТВОРЧЕ САМОЗДІЙСНЕННЯ В. В. ПУХАЛЬСЬКОГО (НА ОСНОВІ СПОГАДІВ МИТЦЯ) uk_UA
dc.title.alternative The concert space of St. Petersburg and its influence on the creative self-realization of V.V. Pukhalsky (on the base of the artist’s memoirs) uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account