Show simple item record

dc.contributor.author Баталкіна, Валентина Іллівна
dc.date.accessioned 2020-06-24T12:28:38Z
dc.date.available 2020-06-24T12:28:38Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Баталкіна В. І. Художня освіта в науково-технічному музеї / Валентина Іллівна Баталкіна // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2018. - Вип. ХХХХ. - С. 261-267 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1540
dc.description Purpose of the Article. To outline the activities of fine arts expert at the scientific and technical museum, who conducts classes in fine art and music. The research aims to analyse the process of incorporation of the history of art, science and engineering at the modern museum in the context of improvement of professional training of the teaching staff of museum experts. To explore the problems of establishment and development of a ten years activity of Zaporozhye Museumgallery of applied ceramics and artistic creativity of Ilya and Alexey Burley, where the lectures “My profession is an engineer of technical creativity”. Also, the article defines a creative approach to the study of the history of art of science and engineering at the museum. The methodology of the study consists in the combination of art studies method, concrete-historical, logical-analytical and historical-cultural methods. Scientific Novelty. For the first time, the activity of museum expert at the modern regional museum of the technical profile is analysed. The issues of inclusion of museum exhibitions in the process of transfer of cultural values, which form the principles and methods of museum pedagogics, are outlined. The technological conditions of transfer of cultural values using artistic methods as an example of art creativity of A.P. Burley have been studied. Conclusions. The analysis of art study methods used for realization of the author’s project “Museum and school” which has been realized since 2010 and is designed for ten years (2010-2020) gives grounds for exposure of influence of art study methods on the development of the creative potential of a personality or the groundwork of new creative thinking. The project has been realised at the museum-gallery established at the beginning of the XXI century with the aim of preservation of historical inheritance in art study and museology. The groundwork of the project is the preservation of the artistic culture of the region. The process of historical formation of museum exhibitions, growing interest for the conservation of cultural heritage of the Ukrainian people, remembrance of the past today gains an impetus as a significant cultural and artistic potential. The problem of the graphic and creative content of museum exhibitions at the regional museums of the technical profile of Ukraine calls for additional research. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи. Висвітлити діяльність мистецтвознавця в науково-технічному музеї, який проводить вправи з образотворчого мистецтва та музики. Проаналізувати процес поєднання історії мистецтва науки і техніки в сучасному музеї в контексті поліпшення фахової підготовки викладацького складу музеєзнавців. Дослідити проблеми становлення і розвитку десятирічної (2008-2018) діяльності Запорізького музею-галереї прикладної кераміки та живописної творчості Іллі й Олексія Бурлай, в якому проходять заняття «Моя професія - інженер технічної творчості». Охарактеризувати творчий підхід до вивчення предмету «Історія мистецтва науки і техніки» в музеї. Методологія дослідження полягає у поєднанні мистецтвознавчого, конкретно-історичного, логіко-аналітичного, історико-культурного методів. Наукова новизна. Уперше проаналізовано діяльність мистецтвознавця в сучасному регіональному музеї технічного профілю. Висвітлено проблеми залучення музейних колекцій до процесу трансляції культурних цінностей, які формують принципи і методи музейної педагогіки. Досліджено технологічні умови формування процесу трансляції культурних цінностей засобами мистецтва на прикладі художньої творчості О. П. Бурлая. Висновки. Проведений аналіз мистецтвознавчих методик, використаних для втілення авторського проекту «Музей і школа», який реалізується з 2010 р. і розрахований на 10 років (2010-2020 рр.), дає підстави виявити характер впливу цих методик на розкриття творчого потенціалу особистості – основи формування нового творчого мислення. Проект реалізується в створеному на початку ХХІ ст. музеї-галереї з метою збереження історичної спадкоємності в мистецтвознавстві і музеєзнавстві, фундаментом якого є збереження художньої культури регіону. Процес історичного формування музейних зібрань, зростаючий інтерес до збереження культурної спадщини українського народу, пам’яті минувшини набуває сьогодні актуальності як значний культурно-мистецький потенціал. Потребує додаткового дослідження проблема образно-мистецької змістовності музейних зібрань в регіональних музеях технічного профілю України. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject художня освіта uk_UA
dc.subject освіта uk_UA
dc.subject науково-технічний музей uk_UA
dc.title ХУДОЖНЯ ОСВІТА В НАУКОВО-ТЕХНІЧНОМУ МУЗЕЇ uk_UA
dc.title.alternative Art education in terms of the scientific and technical museum uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account