Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Горбатова, Надія Олександрівна | |
dc.date.accessioned | 2020-06-30T10:18:12Z | |
dc.date.available | 2020-06-30T10:18:12Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Горбатова Н. О. Становлення dance medicine & science у вищій хореографічній освіті / Надія Олександрівна Горбатова // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2018. - Вип. ХХХХ. - С. 114-124 | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1575 | |
dc.description | The purpose of the article. To analyze the peculiarities of the formation and trends of the development of Dance Medicine and Science – one of the most promising branches of scientific research of choreographic education in the context of the educational process of higher education in the USA and Western Europe. The methodology of the study consists of the principles of objectivity, historicism, multifactor, systemicity, complexity and pluralism; and to achieve the goal methods used: problemchronological, concrete-historical, statistical, descriptive, logical-analytical. Scientific novelty. Features and trends of development of the newest branch of choreographic education – Dance Medicine and Science; the activities of the The Performing Arts Medicine Association, the National Institute of Dance Medicine and Science (UK) and the International Association of Dance Medicine and Science (the Association of Dance Medicine and Science); the features, scientific literature and methodical provision of Dance Medicine and Science courses of a Bachelor's and Master's degree; the priority forms of the introduction of Dance Medicine and Science in choreographic education in Ukraine are determined, as well as the importance of an innovative approach to the development of training curricula for specialists, taking into account advanced foreign experience. Conclusions. At the present stage, Dance Medicine and Science, as a multidimensional science subliming the knowledge of medicine, sports, somatics, teletherapy, physiotherapy, dance, anatomy, physiology, psychology, kinesiology, biomechanics, movement analysis and nutrition, to study quantitative and qualitative aspects dance training, recognized as a separate branch of choreographic education, which combines a number of scientific disciplines into the practice of dancers, choreographers and dance instructors. In our opinion, at the present stage of the formation and reorganization of the higher education system in Ukraine, the introduction of Dance Medicine and Science into the educational process of higher art institutions and the attraction of an innovative approach of foreign experience to the development of educational plans of the choreographic industry, will facilitate the preparation of highly skilled and competitive international experts. | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета роботи. Проаналізувати особливості становлення та тенденції розвитку Dance Medicine and Science – однієї з найперспективніших галузей наукових досліджень хореографічної освіти в контексті навчального процесу вищої освіти США та Західної Європи. Методологію дослідження складають принципи об’єктивності, історизму, багатофакторності, системності, комплексності та плюралізму; а для досягнення мети використано методи: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна. Розглянуто особливості та тенденції розвитку новітньої галузі хореографічної освіти – Dance Medicine and Science; досліджено діяльність Асоціації медицини виконавських мистецтв (The Performing Arts Medicine Association), Національного інституту танцювальної медицини і науки (Великобританія) та Міжнародної асоціації танцювальної медицини і науки (International Association of Dance Medicine and Science); проаналізовано особливості, наукову літературу та методичне забезпечення навчальних курсів «Dance Medicine and Science» кваліфікаційного рівня бакалавр та магістр; визначено пріоритетні форми впровадження Dance Medicine and Science в хореографічну освіту в Україні, а також важливість інноваційного підходу до розробки навчальних планів підготовки фахівців, з урахуванням передового зарубіжного досвіду. Висновки. На сучасному етапі Dance Medicine and Science як багатоаспектна наука, що сублімує знання з медицини, спорту, соматики, телетерапії, фізіотерапії, танцю, анатомії, фізіології, психології, кінезіології, біомеханіки, аналізу рухів та харчування з метою вивчення кількісних та якісних аспектів навчання танцю, визнана окремою галуззю хореографічної освіти, яка поєднує ряд наукових дисциплін у робочу практику танцюристів, хореографів та викладачів танцю. На нашу думку, на сучасному етапі формування та реорганізації системи вищої освіти в Україні, впровадження Dance Medicine and Science в навчальний процес вищих мистецьких закладів та залучення інноваційного підходу зарубіжного досвіду до розробки навчальних планів хореографічної галузі, посприяє підготовці висококваліфікованих та конкурентоспроможних у світових масштабах фахівців. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | Dance Medicine and Science | uk_UA |
dc.subject | освіта | uk_UA |
dc.subject | вища хореографічна освіта | uk_UA |
dc.subject | хореографічна освіта | uk_UA |
dc.title | СТАНОВЛЕННЯ DANCE MEDICINE & SCIENCE У ВИЩІЙ ХОРЕОГРАФІЧНІЙ ОСВІТІ | uk_UA |
dc.title.alternative | Development of Dance Medicine & Science in higher choreographic education | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |