Abstract:
The purpose of the work. The research is related to the consideration of the content of the organization of vocal work with mature adults and seniors. The article presents the forms, methods and techniques of voice statement of people who do not have musical education and have never been singing. The methodology of this research is to use the theoretical methods: analysis of psychological, pedagogical, art literature on the problem under study, systematization, generalization, content analysis, formulation of its conceptual positions and conclusions. The scientific novelty of the work is to highlight some techniques and methods of voice statement of people of a definite age. Conclusions. Nowadays, everyone, being a child or an adult can learn vocals, it just depends on the willingness, persistence and free time for study. You can come to the
first lesson in the 30's and in the 60's as well. The article provides optimal forms of vocal work with mature and senior beginner singers during leisure activities, which includes individual, "pairs" and ensemble group lessons, as well as methods that will influence the result and effectiveness of the formation and development of vocal-performing skills and abilities of adult "students".
Description:
Мета роботи. Дослідження пов’язане з розглядом змісту організації вокальної роботи з дорослими людьми зрілого та похилого віку. У статті представлені форми, методи та прийому постановки голосу людей, які не мають музичної освіти та ніколи не займалися співом. Методологія дослідження полягає у використанні теоретичних методів: аналіз психолого-педагогічної, мистецтвознавчої літератури з досліджуваної проблеми, систематизація, узагальнення, контент-аналіз, формулювання його концептуальних положень та висновків. Наукова новизна роботи полягає у висвітлені деяких прийомів та методів постановки голосу людей означеного віку.Висновки. В наш час кожна людина, чи то дитина, чи то доросла людина може навчитися співати, це залежить від бажання, наполегливості та вільного часу для занять. У статті надано оптимальні форми вокальної роботи зі співаками-
початківцями зрілого та похилого віку у дозвіллєвій діяльності, до яких віднесено
індивідуальні, «парні» та ансамблево-групові заняття, а також методи, впровадження яких буде впливати на ефективність та результативність формування та розвитку вокально-виконавських умінь та навичок у дорослих людей..