Короткий опис(реферат):
Мета роботи. Дослідження пов’язане з виявленням причин співіснування протилежних тенденцій домінування візуальних образів у комунікативній практиці та поширеного використання вербальних текстів у графічному дизайні, уточненням поняття «типографія» в контексті соціальної комунікації та формулюванням рекомендацій для дизайнерів-практиків. Методологія дослідження полягає в застосуванні емпіричного метода, аналізу, порівняння та узагальнення. Зазначений методологічний підхід дає змогу вивчати тенденції в сучасній візуальній комунікації за допомогою продукції графічного дизайну, спостерігати за динамікою тих чи інших прийомів і засобів, зокрема типографії, та прогнозувати вплив на соціокультурний стан у суспільстві. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про типографію з точки зору чинника візуальної комунікації та науковому обґрунтуванні
тяжіння графічних дизайнерів до створення візуальних образів на основі словесних елементів. Сформульовані рекомендації ефективного застосування типографії на основі концепції «форма – зміст» для дизайнерів-практиків. Висновки. В інформаційному просторі, доступному в Інтернет-ресурсах, спостерігається перенасичення різноманітними графічними елементами. Візуальні образи сприяють полегшенню сприйняття інформації завдяки її унаочненню. У той же час адресати потребують змістовних уточнень, яких можна досягти введенням у візуальний образ вербальних елементів. Саме тому останніми роками поширюється тенденція до використання типографії у проектах графічного дизайну. Тексти як змістові елементи самостійно утворюють візуальний образ або доповнюють графічні та фотографічні зображення. За допомогою такого прийому здійснюється закріплення сенсу, а результати візуальної комунікації піддаються прогнозу.
Суть розробки, основні результати:
Purpose of the article. The research is related to the identification with the reasons for the coexistence of opposing tendencies of domination of visual images in communicative practice and the widespread use of verbal texts in graphic design. The concept of «typography» is clarified in the context of social communication and recommendations for practitioner designers are formulated. Methodology. The research methodology consists of an empirical method, analysis, comparison and generalization. This methodological approach provides an opportunity to study trends in modern visual communication with the help of products of graphic design, to observe the dynamics
of certain techniques and tools, in particular, typography, and to predict the impact on socio-cultural status in society. The scientific novelty of the work consists in expanding the perceptions of typography as a factor of visual communication and a scientific substantiation of the gravity of graphic designers to the creation of visual images based on verbal elements. Recommendations for the effective use of typography by the concept "form – content" for practical designers are formulated. Conclusions. The domination of visual communication in society in the 21st century is ensured by the products of graphic design. The power of visual communication in the 21st-century society is provided by the products of graphic design. At the same time, in the information space
available in the Internet resources, over-saturation with a variety of graphic elements is observed. Visual images facilitate the perception of information through their visibility. At the same time, in the information space available in the Internet resources, over-saturation with a variety of graphic elements is observed. Visual images facilitate the perception of information through their visibility. At the same time, the addressees require refinements of the content, which can be achieved by introducing into the visual image verbal elements. That is why in recent years there has been a tendency to use typography in graphic design projects. Texts as content elements themselves form a
visual image or complement graphics and photographic images. With the help of such reception, the meaning of the message is fixed, and the results of visual communication are predictable.