Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

СЕРЕДНЬОВІЧНА МУЗИЧНА КУЛЬТУРА ПЕРЕМИШЛЯ, ПЕРЕМИШЛЬСЬКОЇ ТА СЯНОЦЬКОЇ ЗЕМЕЛЬ

Show simple item record

dc.contributor.author Кузьмінський, Іван Юрійович
dc.date.accessioned 2020-08-11T12:38:24Z
dc.date.available 2020-08-11T12:38:24Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Кузьмінський І. Ю. Середньовічна музична культура Перемишля, Перемишльської та Сяноцької земель / Іван Юрійович Кузьмінський // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2017. - Вип. ХХXІХ - C. 132-141 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1925
dc.description Purpose of Article. To collect and research information on the musical culture of the High Middle Ages (c. 1001-1300) and the Late Middle Ages (c. 1301-1500), Middle Ages in the westernmost historical Ukrainian ethnic territory, which is now a part of Poland – Przemyśl’s land. Methodology. To apply general scientific objectivity principle, historical and logical, analytical approach and methods of cultural studies. Such methodological approach allows to disclose the limits of the main stages of Przemyśl land musical culture development, to determine their specificity and regularity of the transformation specificity. Scientific Novelty. To expand a notion on the musical heritage of Ukraine and Ukrainians in a specific ethnocultural region and, thus, to include the certain knowledge in general, all-Ukrainian musicological discourse. Conclusions. In the result of the research it was defined that due to the Ukrainian discourse a history of the musical culture of these lands appears in new light and obtains novel meanings. We know a little about the musical culture of the Przemyśl region in the XI and XIV centuries like any other regions of Kievan Rus. We know about next historical period almost exclusively under the sign of the Catholic musical culture, because the Southern part of the Principality of Galicia-Volhynia was annexed to the Polish Kingdom. Due to the own opinion, it is necessary to implement the idea of creative contribution into the Ukrainian musicology which has revealed a prominent role of Ukrainian musicians (Ruthenians) to the church musical culture of the Latin rite, in particular, in the XV century on the Przemyśl and Sanok lands. A similar rethinking took place among the Ukrainian literary critics, who called this phenomenon as Latin-language Ukrainian literature. Also, this period is marked by the saved information concerning the existence of secular urban and traveling musicians in Przemyśl and other cities. There is a markable fact that claims about German-origin musicians who have been colonists on the particular lands. In general, sometimes professional musicians gave an opportunity to the talented Ruthenian youth to make a dizzying career, as it happened with Gregorius Sanoceus. uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи. Зібрати та дослідити відомості щодо музичної культури Високого (бл. 1001-1300) та Пізнього (бл. 1301-1500) Середньовіччя у найзахіднішій історичній українській етнічній території, що нині входить до складу Польщі – Перемишльщини. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного та історико-логічного методів. Зазначений методологічний підхід дає змогу розкрити межі основних етапів розвитку музичної культури Перемишльщини, визначити їхню специфіку та закономірності розвитку. Наукова новизна роботи полягає у розширенні уявлень про музичну спадщину України та українців у конкретному етнокультурному регіоні і, таким чином, включити ці знання до широкого, загальноу- країнського музикологічного дискурсу. Висновки. У результаті дослідження встановлено, що завдяки українському дискурсу історія музичної культури цих земель постає у новому світлі і здобуває нові смисли. Про музичну культуру Перемишльщини «княжої доби» відомо вкрай мало, але це саме можна стверджувати майже щодо будь-яких інших теренів Київської Русі. Про наступний історичний період нам відомо майже виключно під знаком католицької музичної культури, адже південна частина Галицько-Волинського князівства була анексова- на Польським королівством. На нашу думку, є сенс імплементувати в українській музикології ідею про творчий внесок українських музикантів (русинів) у церковну музичну культуру латинського обряду, зокрема у XV столітті, на Перемишльських та Сяноцьких землях. Подібне переосмислення відбулося в середовищі українських літературознавців, які назвали це явище – латиномовна українська література. Також цей період відзначається збереженими відомостями про існування у Перемишлі та інших містах світських міських та мандрівних музикантів. Цікавим є сюжет про музикантів німецького походження, які здавна були колоністами на цих землях. Загалом професійний шлях музиканта часом давав можливість тала-новитим руським юнакам зробити запаморочливу кар’єру, як це відбулося у випадку із Ґжеґожом (Григорієм) з Сянока. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject Середньовічна музична культура uk_UA
dc.subject музична культура uk_UA
dc.subject Перемишль uk_UA
dc.subject Перемишльські та Сяноцькі землі uk_UA
dc.title СЕРЕДНЬОВІЧНА МУЗИЧНА КУЛЬТУРА ПЕРЕМИШЛЯ, ПЕРЕМИШЛЬСЬКОЇ ТА СЯНОЦЬКОЇ ЗЕМЕЛЬ uk_UA
dc.title.alternative Medieval Musical Culture of Przemyśl, Przemyśl’s and Sanok’s Lands uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account