dc.contributor.author |
Горбатова, Надія Олександрівна |
|
dc.date.accessioned |
2020-08-12T11:28:05Z |
|
dc.date.available |
2020-08-12T11:28:05Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.citation |
Горбатова Н. О. Хореографічна освіта в Україні (1945–1975 рр.) / Надія Олександрівна Горбатова // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2017. - Вип. ХХXІХ - C. 88-97 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1953 |
|
dc.description |
Purpose of Article. To review and analyse the features of higher choreographic education in Ukraine (1945–1975) in the context of improving the professional practice of the teaching staff of vocational schools and training schools for the training of cultural workers, as well as to explore the problems of the formation and development of the Amateur choreographic art as an important component of choreographic education. Methodology. The methodology of the certain research is the organic combination of the basic principles of research: objectivity, historicism, systematic, integrated approach, development and pluralism, and to achieve the objectives of the study the following methods of scientific knowledge: problem-chronological, specific historical, statistical,
descriptive, logical and analytical. Scientific Novelty. Scientific novelty of the work consists in a comprehensive study of the state Supreme choreographic education in Ukraine in the context of reorganization of the educational process of the period 1945–1975 and analysis of the organization and operation of Amateur dance groups in the system of extracurricular education and leisure activities. Conclusions. The basic theoretical foundations of Amateur choreographic education in Ukraine 1945–1975 were developed the structural units of the Ministry of culture of the USSR, Central House of folk art of the USSR and the leaders of the groups and musicians who adopted the experience of leading teachers of choreographic art, enhancing their own professional level and
shaping the principles and methods of dance pedagogy. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета дослідження. Розглянути та проаналізувати особливості вищої хореографічної
освіти в Україні (1945–1975-х рр.) в контексті поліпшення фахової підготовки викладацького складу технікумів та училищ з підготовки культурно-освітніх працівників, а також дослідити проблеми становлення і розвитку самодіяльного хореографічного мистецтва як важливого компоненту хореографічної освіти. Методологію дослідження становить органічна сукупність базових принципів дослідження: об’єктивності, історизму, багатофакторності, системності, комплексності, розвитку та плюралізму, а для досягнення мети дослідження
використані наступні методи наукового пізнання: проблемно-хронологічний, конкретно-історичний, статистичний, описовий, логіко-аналітичний. Наукова новизна полягає в ком- плексному дослідженні стану вищої хореографічної освіти в Україні в контексті реорганізації навчального процесу періоду 1945–1975 рр. та аналізі особливостей організації та роботи самодіяльних хореографічних гуртків у системі позашкільної освіти та дозвіллєвої діяльності. Висновки. Основні теоретичні засади самодіяльної хореографічної освіти в Україні 1945–1975 рр. розробляли структурні підрозділи Міністерства культури УРСР, Центрального Будинку народної творчості УРСР та керівники гуртків і ансамблів, які переймали досвід провідних викладачів хореографічного мистецтва, підвищуючи власний фаховий рівень та формуючи принципи і методи хореографічної педагогіки. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
хореографічна освіта |
uk_UA |
dc.subject |
Україна |
uk_UA |
dc.title |
ХОРЕОГРАФІЧНА ОСВІТА В УКРАЇНІ (1945–1975 рр.) |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Choreographic education in Ukraine (1945–1975) |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |