dc.contributor.author |
Лю Фань |
|
dc.date.accessioned |
2020-08-17T13:25:50Z |
|
dc.date.available |
2020-08-17T13:25:50Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.citation |
Лю Фань Образи фортепіано в "Piano Gesang" Ігоря Щербакова / Лю Фань // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури : зб. наук. праць. - Київ : Міленіум, 2017. - Вип. ХХXІХ - C. 281-289 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/1997 |
|
dc.description |
Purpose of Article.The article reveals images of the piano in the oeuvre by Igor Shcherbakov, especially in his piece "Piano Gesang," traces their continuity and
transformations relative to images of the piano formed in the Ukrainian and world musical culture of previous epochs. Methodology. The research methodology lies in using a holistic analysis of a musical work. Logical methods of analysis and synthesis are used to identify images of the piano when considering the name of the piece, its ideas, and contents. The use of culturological and comparative methods allows us to trace the evolution of the melodious and nostalgic images of the piano and their reflection in the work of I. Shcherbakov. Scientific Novelty. In the article, a significant work of contemporary Ukrainian music "Piano Gesang" by I. Shcherbakov is analyzed
for the first time. Innovative is also the consideration of this composition in order to identify typical images of the piano formed in modern Ukrainian professional music culture. Conclusions. The image of piano of I. Shcherbakov consists of two main interconnected components: the image of the piano as a singing instrument and the nostalgic image of the piano as a symbol of the "golden age" of musical art. In the formation of these images of the piano, an important role is played by both artistic and stylistic, as well as cultural and social factors. The nostalgic image of the piano is a
manifestation of postmodern artistic consciousness, which is characteristic of modern Ukrainian and world art. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Цель работы. В статье выявляются образы фортепиано в творчестве Игоря Щербакова на примере пьесы "Piano Gesang", прослеживаются их преемственность и трансформации по отношению к образам фортепиано, сложившимся в украинской и мировой музыкальной культуре предыдущих эпох. Методология исследования заключается в использовании целостного анализа музыкального произведения. Логические методы анализа и синтеза используются для выявления образов фортепиано при рассмотрении названия пьесы и ее идейного содержания. Применение культурологического и компаративного ме-
тодов позволяет проследить эволюцию певучего и ностальгического образов фортепиано и их преломление в сочинении И. Щербакова. Научная новизна. В статье впервые проанализировано значительное произведение современной украинской музыки "Piano Gesang" И. Щербакова. Новаторским является также рассмотрение данного произведения с целью выявления типичных образов фортепиано, сложившихся в современной украинской профессиональной музыкальной культуре. Выводы. Образ фортепиано И. Щербакова состоит из двух основных взаимосвязанных компонентов: образа фортепиано как певучего инстру-
мента и ностальгического образа фортепиано как символа "золотого века" музыкального искусства. В формировании этих образов фортепиано играют важную роль как художественно-стилевые, так и культурно-социальные факторы. Ностальгический образ фортепиано представляет собой проявление постмодернистского художественного сознания, характерного для современного украинского и мирового искусства. |
uk_UA |
dc.language.iso |
ru_RU |
uk_UA |
dc.subject |
"Piano Gesang" |
uk_UA |
dc.subject |
Игорь Щербаков |
uk_UA |
dc.subject |
образы фортепиано |
uk_UA |
dc.title |
ОБРАЗЫ ФОРТЕПИАНО В "PIANO GESANG" ИГОРЯ ЩЕРБАКОВА |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Images of the piano in "Piano Gesang" by Igor Shcherbakov |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Образи фортепіано в "Piano Gesang" Ігоря Щербакова |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |