Abstract:
Науковою проблемою дисертації є комплексне мистецтвознавче та культурологічне дослідження феномену творчості Дмитра Гнатюка в контексті музично-театральної культури України середини ХХ - початку ХХІ століть. З урахуванням міждисциплінарного підходу сформульовано і розкрито сутність творчої біографії митця як явища культури, визначено джерела та основні методи її дослідження. Особисте й творче життя Дмитра Гнатюка постає як своєрідна самостійна культурна форма, яка, будучи закріпленою в соціокультурний простір, розкриває багатоетапний процес соціалізації, самореалізації та мистецького звершення митця. Дослідження феномену творчості майстра як результату загально-гуманітарних висновків дає можливість усебічно осягнути національну соціокультурну сферу, визначити її самобутність, мистецькі традиції та тенденції подальшого становлення й розвитку. Принцип біографізму, узятий за основу дослідження, дає змогу охарактеризувати акторські звершення Дмитра Гнатюка, режисерські досягнення та педагогічні методи роботи, виокремлюючи феномен його творчості, мистецьку неповторність та оригінальність.
Description:
Життєвий і творчий шлях Д. Гнатюка припав на другу половину ХХ - початок ХХIст. - надзвичайно складний і динамічний період, упродовж якого українське суспільство пройшло шлях від жорсткого сталінського тоталітаризму через відлигу 1960-х років до української державності, що безпосередньо позначилося на культурі. Обґрунтовано думку про те, що в цьому складному контексті Д. Гнатюк завжди був провідником національного начала в усіх сферах своєї діяльності. Вивчення його творчих контактів та результатів співпраці з багатьма українськими письменниками, поетами, драматургами, композиторами, співаками, режисерами та ін. стало аспектом аналітичного обґрунтування думки про Д. Гнатюка як одного з найкращих представників української інтелігенції, які в роки штучного відокремлення національної культури від світової, фактично, стверджували її як суб’єкта світового культурного простору.
Здійснено періодизацію творчого шляху Д. Гнатюка, виокремлено такі її основні етапи формування творчої особистості (до 1951 року); ранній (1950-ті роки); зрілий (1960-1970-ті роки) періоди творчості (1970-ті роки водночас є етапом узагальнення виконавського досвіду); період поступового переключення уваги митця на режисерську та педагогічну діяльність (1975-2016 рр.).