Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Будяк, Вікторія Валеріївна uk_UA
dc.date.accessioned 2020-09-17T10:58:27Z
dc.date.available 2020-09-17T10:58:27Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Будяк В. В. Гламур в дизайні костюма кінця XIX - початку XXI століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.07 "Дизайн" / Вікторія Валеріївна Будяк ; Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв. Х., 2018. 20 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2180
dc.description The following is researched in the thesis: actual problems related to the specific of the formation, development and functioning of the glamour style in costume design; stylistic features and shape-generating manifestations are revealed; their role in the structure of a fashionable costume is defined, which ensures visual identification with the corresponding socio-cultural phenomenon. The author established that in the scientific literature glamour is positioned as: socio-cultural and aesthetic phenomenon; a specific lifestyle; style in fashion of the XXth century; one of the concepts of contemporary artistically designed practice. However, directly in relation to the design of the costume and visual image of the person - the bearer of glamour, the processes of shape and style-formation are practically not studied.The work traces prerequisites and stages of the glamour domination in a fashionable costume of the stated period and description is given to each of them. It is established that the formation of glamour stylistics took place on the basis of the established characteristics and attributes among which: artistically figurative, determining, first of all, the appearance of the wearer of the costume; the structure of a costume shape, determined by its function and assortment of clothes; style features that combine facilities of shaping, composition and construction features, materials, decor, accessories and additions to the costume. It is shown that the complex of the indicated characteristics over the whole period under study preserves stable associative characteristics, such as: exquisitely, elegantly, luxuriously, exotically, shockingly, provocatively, brightly and individually, seductively and sexually. They exist at the level of stereotyped perception and various interpretations. It is shown that all of them are artificially created qualities of a costume and can be expressed both in «high» and «low» aesthetic assessments.It is proved that glamour can be traced in the dynamics of its development: from the symbol of material security, the style of life in conditions of excessive consumption to transformation in the style direction in the design of the costume and fashion industry. As a result, such types of images are defined in the work: «A Courtesan», «A Movie Star», «A Supermodel» aredefined. Each of them is given a defining characteristic in relation to the appearance of the wearer of the costume, the shape, the proportions, the structures and facilities of shaping in general, the used materials, the colour range and the decor. The structures of costume forms, inherent in each of them, are described. The author developed a typology of structures of glamorous costume forms which was formed in 1930-1950's and became classics of glamour style in the design of clothing in the 1960s. Figuratively stylistic interpretations of glamour are revealed. They give values of the shape-generating searches of designers and demonstrate the development trends of the glamorous costume in our time. en
dc.description.abstract Дисертація присвячена гламуру та його стилістиці в дизайні костюма означеного періоду. Визначено характерні риси стилю гламур у ретроспективі його формування в світському костюмі; структуроутворюючі елементи гламурного костюма та засоби його формоутворення в ХХстолітті. Виявлено типообрази гламурного костюма, які на асоціативному рівні названо «Куртизанка», «Кінодіва», «Супермодель». Показано, як вони формувалися та функціонували в різних соціокультурних умовах, як під впливом тенденцій моди утворилися відповідні їм структури гламурного костюма та усталені характеристики стилю. В роботі вперше проаналізовано ґенезу гламуру як стилю вбрання, що сформувався під впливом відповідного соціокультурного явища, стилю життя, моди. Доведено, що він на концептуальному рівні продовжує функціонувати в сучасній проектно-художній практиці. Встановлено типологію структур гламурного костюма, які візуально забезпечують ідентифікацію з відповідним явищем і стилем в дизайні. Формалізовано закономірності та принципи структуроутворення типових гламурних образів, встановлено основні підходи щодо втілення їх характерних рис в сучасній дизайн-діяльності, а також тенденції розвитку стилю. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Харківська державна академія дизайну і мистецтв uk_UA
dc.subject гламур uk_UA
dc.subject дизайн костюма uk_UA
dc.subject дизайн uk_UA
dc.subject костюм uk_UA
dc.title Гламур в дизайні костюма кінця XIX - початку XXI століття uk_UA
dc.title.alternative Glamour in the Costume Design of the late XIX - early XXI century en
dc.type Other en


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу