Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бурмаченко, Кирило Юрійович
dc.date.accessioned 2020-09-17T12:17:49Z
dc.date.available 2020-09-17T12:17:49Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Бурмаченко К. Ю. Поетика постмодерного мистецтва Умберто Еко : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. філос. наук : спец. 09.00.08 "Естетика" / Кирило Юрійович Бурмаченко ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. К., 2012. 17 c. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2183
dc.description The dissertation work reflects the current trends in aesthetic ideas of the XX-XXI centuries connected with the search of the new poetics and explanation of the modern literature and text formation while preserving the previous theoretical groundwork. The choice of postmodernism poetics as the object of the research is grounded on several reasons: the dissemination of postmodernism poetics and its methodology as an artistic techniques, the flexibility of the poetics and semiotics of philosophical range of problems of the XX-XXI centuries. Postmodernism poetics in Umberto Eco’s philosophy is justified due to the possibility argumentation of constructive postmodernism poetics’ of M. Bakhtin, J. Kristeva, R. Barthes transformation, and through their reconsideration, addition, and new poetics theory creation. Bakhtin’s idea of connotativeness develops into dialogism theory which forms J. Kristeva’s theory of heno-text and R. Barthes’ «Text». Eco’s intertextuality theory, that formed the constructive postmodernism poetics, is premised on it. Umberto Eco combined J. Kristeva’s texts’ dialog theory with Bakhtin’s subjects dialog through the texts theory, and developed the theory of intertextuality and the open work. Both, the author and the reader, the text and inter-texts terms, matter in his theory. The mentioned above Bakhtin’s ideas formed the main areas of postmodernism poetics’ development, and furthered the change of reader’s role conception in the literature study. His theories were developed in J. Kristeva’s, R. Barthes’, and most of all U. Eco’s philosophical concepts. Eco’s postmodernism poetics philosophy phenomenon demonstrates a complicated narrative constructive postmodernism system that does not obtain the unique form and cannot be simply classified because it is combined with semiotics. In order to justify Umberto Eco’s poetics philosophy concept novelty the following methods were used: historical, comparative historical, dialectical, hermeneutical, structurally semiotic, intertextual and systematic. The specific of postmodernism poetics categories is thoroughly examined in this work. It is shown that the text has a communication semiotics nature because it’s being apprehended as a symbol which is interpreted by a reader. Through the revelation of the main constructive postmodernism poetics variations and their complementarity, its compliance with post nonclassical aesthetics and science requirements is reasoned. uk_UA
dc.description.abstract Робота відображає актуальні тенденції естетичної думки ХХ-ХХІ століття, пов’язані з пошуками нової поетики для пояснення сучасної літератури та методів текстотворення при збереженні теоретичних напрацювань минулих поколінь. Вибір в якості об’єкту дослідження поетики постмодернізму обґрунтовується рядом причин: поширенням поетики постмодернізму та її методології в якості мистецьких прийомів, методологічною гнучкістю даної поетики та семіотизацією філософської проблематики ХХ-ХХІ століття. Обґрунтування теорії поетики постмодернізму в філософії Умберто Еко в роботі відбувається завдяки аргументації можливості трансформації ідей поетики конструктивного постмодернізму М. Бахтіна, Ю. Крістевої, Р. Барта через їхнє переосмислення, доповнення і, на базі цього, створення нової теорії поетики. Феномен поетики постмодернізму в філософії Умберто Еко демонструє складну наративну систему поетики конструктивного постмодернізму, яка не має однієї встановленої форми та не піддається простому означенню та класифікації, оскільки поєднується з семіотикою. Завдяки виявленню основних варіативностей поетики конструктивного постмодернізму та їхньої взаємодоповнюваності, аргументується її відповідність вимогам постнекласичної естетики і науки. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Київський національний університет імені Тараса Шевченка uk_UA
dc.subject Умберто Еко uk_UA
dc.subject У. Еко uk_UA
dc.subject Р. Барт uk_UA
dc.subject М. Бахтін uk_UA
dc.subject постмодернізм uk_UA
dc.subject постмодерне мистецтво uk_UA
dc.subject поетика uk_UA
dc.subject семіотика uk_UA
dc.subject інтертекстуальність uk_UA
dc.subject відкритий твір uk_UA
dc.subject текст uk_UA
dc.subject комунікація uk_UA
dc.title Поетика постмодерного мистецтва Умберто Еко uk_UA
dc.title.alternative Postmodernism poetics. Umberto Eco uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу