Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Чижов, Олександр Ігорович | |
dc.date.accessioned | 2020-10-19T10:40:23Z | |
dc.date.available | 2020-10-19T10:40:23Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Чижов О. І. Розвиток культурно-просвітніх закладів на Сумщині (кін. 30-х рр. ХХ ст. – поч. ХХІ ст.). дис. на здоб. наук. ступеня канд. іст. наук : 26.00.01 – теорія та історія культури / О. І. Чижов ; М-во культури України. НАКККіМ. – Київ, 2019. – 273 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2222 | |
dc.description | The dissertation is devoted to the comprehensive research topic of the museum, club, and library institutions development of Sumy region in the late 1930's – the second decade of the twenty-first century as an integral part of the pan-Ukrainian cultural process. The paper describes an aggregate picture of the formation, development and functioning of the network of cultural and educational institutions of Sumy region in the predefined period. The directions, forms, and methods of cultural and educational institutions work are determined at different historical stages. A comparative analysis of the cultural institution’s activities, their interaction and influence on the formation of the cultural environment of Sumy region, as well as on the history of Ukrainian culture in general, is carried out. The role of state institutions and the public in the development of the cultural and educational sphere of the region is studied. The influence of complex and ambiguous socio-political and socioeconomic processes in Ukraine of the studied period on the development of cultural institutions of Sumy region is considered. The experience of the museums, clubs, and libraries of the region is generalized in order to provide practical recommendations for the further development of the cultural and educational branch. Regional cultural and educational topic of Sumy region have become the research issue of special scientific research for the first time ever. The research is conducted by the use of a wide range of archival documents, scientific and reference literature, periodic materials. A lot of the archival sources mentioned in the paper have not previously introduced into scientific document interchange. It is established that library establishments became more widely distributed at the end of the nineteenth century in the Sumy region, while museum and club facilities did the same during the national liberation struggle of the Ukrainian people from 1917 to 1921, made by the patriotic intelligentsia. During the years of the Second World War the network of cultural and educational institutions of the Sumy region was destroyed that is noted in the manuscript. Тhe process of restoration of the cultural institution’s work lasted after the war for the middle 1950's. Development of cultural and educational institutions is generically characterized positively in quantitative and qualitative terms in the period from the middle 1950's to the 1990's. However, the functioning of cultural and educational institutions took place in conditions of strict regulation on the part of state and party members, and in a high level of ideologization. Cultural institutions opened up new perspectives for the development and promotion of a wide range of cultural, educational, leisure and other services with the democratization of Ukrainian society in the period of state independence. State-sponsored museum-based institutions have developed significantly in independent Ukraine, but club and library institutions, for a number of objective reasons, have only partially been able to realize new opportunities. | uk_UA |
dc.description.abstract | Дисертація присвячена комплексному дослідженню розвитку музейних, клубних та бібліотечних закладів Сумщини наприкінці 30-х рр. ХХ ст. – у другому десятиріччі ХХІ ст. як невід’ємної складової загальноукраїнського культуротворчого процесу. У роботі охарактеризована цілісна картина формування, розвитку та функціонування мережі культурно-просвітніх закладів Сумщини в окреслений період. З’ясовані напрями, форми та методи їхньої роботи на різних історичних етапах. Проведено порівняльний аналіз діяльності культурно-просвітніх закладів, розглянуто їх взаємодію та вплив на формування культурного середовища Сумщини, а також на історію культури України загалом. Вивчено роль державних інституцій та громадськості у розвитку культурнопросвітньої сфери регіону. Розглянуто вплив складних та неоднозначних суспільнополітичних та суспільно-економічних процесів в Україні досліджуваного періоду на розвиток закладів культури Сумщини. Узагальнено досвід діяльності музеїв, клубів і бібліотек області з метою надання практичних рекомендацій щодо подальшого розвитку культурно-просвітньої галузі. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв | uk_UA |
dc.subject | культурно-просвітні заклади, Сумщина, історія культури, регіональна культура, музеї, історико-культурні заповідники, клуби, бібліотеки | uk_UA |
dc.title | Розвиток культурно-просвітніх закладів на Сумщині (кін. 30-х рр. ХХ ст. – поч. ХХІ ст.) | uk_UA |
dc.title.alternative | Development of cultural and educational institutions in Sumy region (in the late 1930's and early XXI century) | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |