dc.contributor.author |
Денисюк, Жанна Захарівна |
|
dc.date.accessioned |
2020-10-27T08:59:48Z |
|
dc.date.available |
2020-10-27T08:59:48Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.citation |
Денисюк Ж. З. Постфольклор комунікативних інтернет-практик у функціонуванні аксіосфери суспільства аспект: дис. ... д-ра культурології: 26.00.01. Київ, 2018. 454 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2255 |
|
dc.description |
In the dissertation, the phenomenon of post-folklore, which was formed in the
Internet communication environment and entirely refers to virtual models of digital
culture, was investigated. The technological capabilities of the Internet constructed
new models and formats of communication, which have become an integral part of
the everyday practices of human experience by introducing the original
understanding of socialization, values, self-presentation in Internet network, aesthetic
and creative expression.
Mass communication based on the latest technology platforms play an
essential role in the transformation of values that violate the established hierarchy of
values, the search for new values, reassessment of existing meanings, ideals and
values. Internet environment as polymodal information and socio-cultural space are
subjected axiosphere impact on the functioning of society, actively generating new
definitions, values and value orientations and guidelines for society and the
individual.
The works of the post-folklore type, which appear in the process of
communication in the Internet environment, are both means of obvious suggestion,
as well as evaluative self-expression and modeling of the world in the process of the
group and individual value reflections. Also, they are manifestations of popular
values and philosophical systems prevalent in the public mind the principles and
priorities embodied in the symbolic and emblematic objects of culture, image, text
internet. Such aspects of cultural research of the media axiophere of society make it
possible to correct the axiological vectors of the development of the information
society and culture in the interaction of information and communication technologies
and new socio-cultural practices.
Post folklore texts, often appealing to ethnic culture archetypes, its ideological
and axiological models and codes of the value-semantic universe, explode their
axiological encoded content which is a reflection of deep spiritual values of ethnic
culture, attitude, and mentality.
Designated actualize aspects of scientific research towards the study of
information and communication principles of social development in the period of
glocalization, regarding values of civilization transformational change, understanding
the artifacts digital environment in the cultural space of the present. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У дисертації досліджено феномен постфольклору, що утворився в
середовищі інтернет-комунікації та в повній мірі належить до віртуальних
взірців дигітальної культури. Технологічні можливості інтернету сформували
нові моделі і формати комунікації, які стали невід’ємною складовою
повсякденних практик людини, привнісши нове розуміння досвіду соціалізації,
ціннісних орієнтацій, самопрезентації в інтернет-мережі, естетичного та
творчого самовираження.
Засоби масової комунікації, які базуються на новітніх технологічних
платформах, відіграють важливу роль у процесах ціннісних трансформацій, які
полягають у порушенні усталених ціннісних ієрархій, пошуках нових
ціннісних орієнтирів, переоцінці існуючих сенсів, ідеалів і цінностей. Інтернетсередовище як полімодальний інформаційний та соціокультурний простір
виступає суб’єктом впливу на функціонування аксіосфери суспільства,
активно генеруючи нові значення, цінності та ціннісні орієнтири і настанови
для соціуму та людини.
Твори постфольклорного типу, що постають у процесі комунікації в
середовищі інтернету, є засобом як зовнішнього навіювання, так і оцінного
самовираження та моделювання світу в процесі групових та індивідуальних
ціннісних рефлексій. Також вони є виразниками популярних ціннісносвітоглядних установок, поширених в масовій свідомості принципів та
пріоритетів, які втілюються у знаково-символічних об’єктах культури,
іміджах, текстах інтернету. Такі аспекти культурологічного дослідження
медійної аксіосфери соціуму дають змогу корегувати аксіологічні вектори
розвитку інформаційного суспільства та культури у взаємодії інформаційнокомунікативних технологій та нових соціокультурних практик.
Постфольклорні тексти, часто апелюючи до архетипів етнокультури, її
світоглядно-аксіологічних моделей та кодів ціннісно-смислового універсуму,
експлікують свої закодовані аксіологічні змісти, що є відображенням
глибинних духовних значень етнічної культури, світовідчування і мислення.
Окреслені аспекти роботи актуалізують науковий пошук в напрямі
вивчення інформаційно-комунікативних засад суспільного розвитку в добу
глокалізації, ціннісних орієнтирів в умовах трансформаційних цивілізаційних
перетворень, осмисленні артефактів цифрового середовища в культурному
просторі сучасності. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв |
uk_UA |
dc.subject |
постфольклор |
uk_UA |
dc.subject |
інтернет-комунікація |
|
dc.subject |
дигітальне середовище |
|
dc.subject |
аксіосфера |
|
dc.subject |
етнокультурні цінності |
|
dc.subject |
ціннісно-смисловий універсум культури |
|
dc.subject |
ціннісна трансформація культури |
|
dc.subject |
соціокультурна практика |
|
dc.title |
Постфольклор комунікативних інтернет-практик у функціонуванні аксіосфери суспільства |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Post Folklore of Communicative Internet Practices in the Functioning of the Society's Axisosphere |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |