dc.contributor.author |
Велігура, Наталія Миколаївна |
|
dc.date.accessioned |
2020-10-29T11:26:33Z |
|
dc.date.available |
2020-10-29T11:26:33Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Велігура Н. М. Традиції і новаторство в акварельному живописі у художній культурі України ХХ - початку ХХІ століття : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 26.00.01 «Теорія та історія культури» (мистецтвознавство) / Велігура Наталія Миколаївна ; М-во культури України. НАКККіМ. Київ, 2019. 260 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2278 |
|
dc.description |
The dissertation represents the first comprehensive study of the art of
watercolor painting in Ukraine in the context of artistic culture of the XX and early XXI centuries, where the formation of traditions in watercolor painting in a chronological historical sequence reveals and the historical genesis of innovation trends. In the work for the first time: the formation of traditions and innovations in the techniques of watercolor painting as a phenomenon of artistic culture has been traced; The historical and cultural features of the phenomenon of innovation in
watercolor painting, which was considered at the same time on two levels: 1) as an innovative reception, newest technique, - for time of origin; 2) as traditional,academic subsoil of becoming of watercolor - from position of modern look; an accent is done on causal connection between innovative finds in the watercolor painting and personality of artist, in accordance with what new terminology is offered in relation to the creative credo of artist («unchained», «innovator», «creative»);
comparison of musical and picturesque expressive facilities is carried out for more deep understanding of difficult watercolor technique, finding of influence of music and painting on a man and his vivid perception of work; definition of «transparent polyphony of colors» is offered in a watercolor and grounded importance of his use in research of variety color-harmonic singing-sounding in a watercolor image; it is developed and experimentally approved author technique of texture watercolor image «Tekstyl», that by sight has an effect of textile linen, the woven tapestry reminds, but it is implemented on a paper; in the context of this technique new terminology is offered for pictures: «watercolor pictures-carpets», «watercolor pictures panel»,
«watercolor pictures-tapestries», «watercolor picture of the pitchfork», «watercolor pictures rushnyk», author’s works in a technique «Tekstyl» is promulgated on an exhibition. Clarified: method of research of fund collections of museums after a model: «history - collection - personality - author - picture». Conclusions are done, that the way of innovation in a watercolor through all history of artistic creation of artists always was orientated on the search of facilities
of enriching of own creative arsenal new technicians, which will do a picture original, author. Exactly an imprint of personality of master in his works is the display of author unchained, innovation and creativity, because any real artist shows itself through work. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Дисертація є дослідженням, що поліаспектно розглядає мистецтво акварельного живопису у контексті художньої культури ХХ - початку ХХІ ст., де розкрито формування традицій в акварельному живописі у хронологічноісторичній послідовності та досліджено історичну генезису новаторських тенденцій. Простежено формування традицій і новаторства в техніках акварельного
живопису як феномену художньої культури; сформульовано дефініцію «традиції в акварелі» та виявлено історико-культурні особливості феномену новації в акварельному живописі. Акварельні техніки розглянуто як важливу складову єдиного творчого процесу, що суттєво впливає на кінцевий результат твору та його соціокультурне сприйняття. Уточнено методику дослідження фондових колекцій музеїв за моделлю: «історія - колекція - особистість - автор - твір» як важливий базис для простеження еволюціонування історичної інновації, що поступово перетворюється на традицію. Новаторські тенденції в акварелі простежено як транскультурне явище, зорієнтоване на пошук митцями засобів збагачення власного творчого арсеналу новими техніками, що уможливлює отримання самобутнього авторського стилю, манери, почерку. Розроблено та експериментально апробовано авторську техніку фактурного акварельного зображення «Текстиль»; у контексті цієї техніки запропоновано нову термінологію для станкових картин: «акварельні картини-килими», «акварельні картини-панно», «акварельні картини-гобелени», «акварельні картини-печворк», «акварельні картини-рушники»; авторські твори у техніці «Текстиль» оприлюднено на персональній виставці. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв |
uk_UA |
dc.subject |
акварель, акварельний живопис, художня культура України, традиція, новаторство, художник, художня робота |
uk_UA |
dc.title |
Традиції і новаторство в акварельному живописі у художній культурі України ХХ - початку ХХІ століття |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Traditions and Innovations in Watercolor Painting in The Artistic Culture of Ukraine XX - Beginning of The XXI Century |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |