Репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв України

Система формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гаврілова, Людмила Гаврилівна
dc.date.accessioned 2020-10-29T13:05:45Z
dc.date.available 2020-10-29T13:05:45Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Гаврілова Л. Г. Система формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" / Людмила Гаврилівна Гаврілова; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. К., 2015. 42 c. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2279
dc.description The thesis advances definition of essential and structural transformations of the concept “professional competence of future music teachers” determined by the demands of informatization of learning. Systemic analysis of the phenomenon of competence as specific integral ability which provides efficiency of music pedagogy enabled to define professional competence of future music teachers in the context of informatization as a complex dynamic unity of three segments (pedagogy, musical proficiency, exploitation of information and communication technologies), eachcomprising cognitive, practical, emotive and evaluative spheres of personal development. Thorough analysis of the notion “multimedia learning aids in music art” enabled characterization and classification of such learning facilities as electronic study books, textbooks, and books of reference, audition training tools, learning games for children, testing programs. The thesis sets forth a system of gaining professional competence with multimedia technologies by future music teachers, based on a complex of scientific approaches (systemic, person-oriented, praxeological, synergetic, axiological, cultural, acmeological) and principles of pedagogical music education (informatization of learning, use of visual methods, optimal selection of teaching facilities, integration of traditional methods of music education with and innovative multimedia technologies, purposeful interaction and art-concerned communication between teachers and students, promotion of creative musical activities), providing a theoretical framework of essential factors for professional training of future music teachers with multimedia technologies.Both structure and content of the system determine interdependence of motivation, cognition, operation, evaluation, and creative projection as its components, which ensures processual unity of acquiring professional competence by future music teachers through multimedia technologies. The criterion apparatus of the experimental part of research enabled diagnostics of the aforementioned components and analysis of their results.A complex of methods for acquiring professional competence by future music teachers through multimedia technologies proved to include method of informative explanation; method of visualization (demonstration of works of art, artistic illustration of verbal explanations); method of problem searching (posing a problem-causing question, articulation of problem-oriented tasks); method of reconstruction of historical and cultural context; method of synchronic and diachronic analysis of music; method of visualization and interpretative analysis of music; method of creative tasks; method of online control of knowledge and skills.The author worked out and exploited the following multimedia learning tools: the multimedia study book on the history of musical art “Russian Music: from the Ancient Times to the Beginning of the 20th century”; the multimedia study book on the history of Ukrainian music “Ukrainian Sacred Music”; the learning website “Multimedia Technologies in Music Education”; and the special course “Multimedia Technologies in Art Education”; the methods of the implementation were scrutinized; the pedagogical factors of using multimedia learning aids were revealed.Statistical analysis of experimental data and expertise assessment proved efficacy of the implemented system of multimedia technologies in developing the professional competence of the future music teachers. uk_UA
dc.description.abstract З урахуванням сучасних вимог інформатизації освіти в дисертації визначено сутність і структуру поняття “професійна компетентність майбутніх учителів музики”, проаналізовано поняття “мультимедійні навчальні засоби з музичного мистецтва”, схарактеризовано й класифіковано наявні зразки: електронні підручники й посібники, електронні навчально-методичні комплекси, інформаційно-довідкові видання, тренажери музичного слуху й навичок, дитячі навчально-розвивальні ігрові засоби, тестові програми. У дисертації розроблена цілісна система формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій у поєднанні мотиваційно-ціннісного, інформаційно-когнітивного, операційно-діяльнісного, креативно-проективного, оцінно-рефлексивного компонентів. Згідно з виробленим критеріальним апаратом уекспериментальній роботі здійснено діагностування означених компонентів, проаналізовано йогорезультати. На формувальному етапі експерименту розроблену систему реалізовано в професійній підготовці майбутніх учителів музики; упроваджено авторські мультимедійні навчальні засоби: мультимедійний підручник з історії музичного мистецтва “Російська музика: від найдавніших часів до початку ХХ ст.”, електронний навчальний посібник з історії української музики “Українська духовна музика”, освітній веб-сайт “Мультимедійні технології в музичній освіті”, а також спецкурс “Мультимедійні технології в мистецькій освіті”; обґрунтованометоди впровадження мультимедійних навчальних засобів із музичного мистецтва впроцес професійної підготовки вчителів музики, визначено педагогічні умови використання МНЗ. Ефективність упровадженої системи формуванняпрофесійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій перевірено дослідно-експериментальним шляхом. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова uk_UA
dc.subject система формування uk_UA
dc.subject професійна компетентність uk_UA
dc.subject майбутні вчителі музики uk_UA
dc.subject вчителі музики uk_UA
dc.subject засоби мультимедійних технологій uk_UA
dc.subject мультимедійні технології uk_UA
dc.title Система формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій uk_UA
dc.title.alternative The system of developing professional competence of future music teachers based on multimedia technologies uk_UA
dc.type Other uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу