Короткий опис(реферат):
Дисертація присвячена вивченню явищ традиційної аерофонної культури Закарпаття в системно-типологічному (засади формування систематик і класифікацій музичних інструментів, класифікація традиційного аерофонного музичного інструментарію Закарпаття за систематикою Е. Горнбостеля - К. Закса, акустичні властивості традиційних флейтових аерофонів Закарпаття), системно-етноорганологічному (опис музичного інструментарію і структурно-типологічний розгляд музики, що на ньому виконується), жанрово-функційному та структурно-типологічному аспектах.
Головною тезою є те, що аерофонна музика пастушої традиції посідає чільне місце у традиційній музично-інструментальній культурі Закарпаття та є самобутнім художньо-естетичним явищем, якому властива специфічна структура і особливі характеристики. Традиційна аерофонна музика Закарпаття є складовою етнічного звукового ідеалу українців і водночас має вплив на формування звукового ідеалу локальної музичної культури.
У дисертації вперше здійснено комплексне дослідження традиційного аерофонного музичного інструментарію Закарпаття, подано його детальний органологічний опис, проаналізовано ареали його поширення.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to study traditional aerophone culture phenomenon of Zakarpatie Region from the point of view of system typology (rules of taxonomy formation and musical instruments classification, traditional aerophones taxonomy of Zakarpatie Region according to E. Hornbostel - K. Sachs classification, acoustic qualities of traditional flute aerophones of Zakarpatie Region ethnoorganology (musical instrument description and structural-typological overview of music which is performed on it ).
The main thesis of the dissertation states the traditional pastoral aerophone music takes prominent place in the traditional musical-instrumental culture of Zakarpatie Region and is an independent artistic - aesthetical phenomenon, to which its specific structure and individual characteristic are typical. The traditional aerophone music of Zakarpatie Region is part of ethnical acoustic ideal of Ukrainian people and simultaneously it had its impact on acoustic ideal formation of the local musical culture.
This dissertation presents for the first time conducted complex research of traditional instruments of Zakarpatie Region music aerophones, detailed organological description of musical Instruments, analyzed area of their occurrence, genre-functional and structural-typological aspects.