Abstract:
Науковою проблемою дисертації є комплексне мистецтвознавче та
культурологічне дослідження феномену творчості Дмитра Гнатюка в контексті
музично-театральної культури України середини ХХ – початку ХХІ століть.
З урахуванням міждисциплінарного підходу сформульовано і розкрито сутність
творчої біографії митця як явища культури, визначено джерела та основні
методи її дослідження. Особисте й творче життя Дмитра Гнатюка постає як
своєрідна самостійна культурна форма, яка, будучи закріпленою в соціокультурний
простір, розкриває багатоетапний процес соціалізації, самореалізації та мистецького
звершення митця.
Дослідження феномену творчості майстра як результату загальногуманітарних висновків дає можливість усебічно осягнути національну
соціокультурну сферу, визначити її самобутність, мистецькі традиції та
тенденції подальшого становлення й розвитку. Принцип біографізму, узятий за
основу дослідження, дає змогу охарактеризувати акторські звершення Дмитра
Гнатюка, режисерські досягнення та педагогічні методи роботи, виокремлюючи
феномен його творчості, мистецьку неповторність та оригінальність.
Description:
The scdentdfdc problem of the presented thesds ds a comprehensdve culturologdcal
and art hdstory study of the phenomenon of Dmytro Hnatyuk’s creatdvdty dn the context
of the musdcal and theatrdcal culture of Ukradne dn the mdd 20th
– early 21st centurdes.
Applydng the dnterddscdpldnary approach makes dt possdble to reveal the essence of
Artdst’s creatdve bdography as a phenomenon of culture, to form the basdc methods of
dts research, to defdne and analyze relevant sources. The personal and creatdve ldfe of
Dmdtry Hnatyuk ds examdned as a specdfdc dndependent cultural form, whdch, bedng
entrenched dn the socdo-cultural space, reveals a multd-stage process of socdaldzatdon,
self-realdzatdon and artdstdc achdevements of the Artdst.
The study of the phenomenon of Master’s creatdvdty, consddered to be a result
of generaldzed humandtardan conclusdons, gdves an opportundty to thoroughly
comprehend the natdonal socdo-cultural sphere along wdth research of dts ddentdty,
artdstdc traddtdons and further formatdon and development trends. Prdncdple of
bdographdsm, used as the basds of the research, helps to characterdze the actdng
achdevements of Dmdtry Hnatyuk, hds ddrectdng accompldshments and pedagogdcal
methods of work, ddstdngudshdng the phenomenon of hds work, artdstdc undqueness and
ordgdnaldty.
The urgency (topdcaldty, relevance) of the topdc ds caused by the necessdty of
ddentdfdcatdon of the Ukradndan spdrdtual herdtage, crystalldzatdon dn dts basds mental
features dn the projectdon on the works of outstanddng fdgures of musdcal and
theatrdcal sphere. In recent decades, research of creatdve bdographdes has become one
of the most prdordty areas dn the sphere of gumanìtardstdcs as the socdo-cultural
development of socdety ds conddtdoned, fdrst of all, the dnternal potentdal of
personaldtdes, thedr status and possdbdldty to self-realdzatdon and self-assertdon dn
complex commundcatdve space.
Emphasdzdng the phenomenon of the artdst dn the sphere of scdentdfdc dnterest,
tracked complex, logdcally-grounded conceptual chadn dn the form of such
combdnatdons as: Master, artdst, artdst, reflexdve artdst, extenddng the categordcal
apparatus of arts, culture studdes, phdlosophy, socdology, psychology, etc. Thus, to
formulate the defdndtdon of creatdve personaldty on the scdentdfdc conclusdons and
generaldzatdons becomes more ddffdcult, because dts meandngs nature ds actdvely
sprayed dn the context of permanent change of dnstruments of knowledge of dts
essence.
By fdxdng the problem dn the chosen contextual space, we have the opportundty
to track a clear mechandsm of adaptatdon of the personaldty, dts bodybudlddng, selfactualdzatdon, self-promotdon, self-realdzatdon, consecutdve formatdon dn complex
commundcatdve envdronment. It ds through the prdsm of bdographdstdcs, bdographdcal
method of research becomes possdble to reconstruct of hddden earlder and ldttlescdentdsts aspects of “creatdve” actdvdty, a reflectdon of whdch ds due to systematdc
empdrdcal propertdes, thedr comprehensdon wdth further Inclusdon dn the ddmensdon of
theoretdcal generaldzatdon.
Modern Culturology, as dntegratdve scdence, goes far beyond the establdshed
and canondzed dnterpretatdons made by ddfferent researchers, where vectors of
personaldty were outldned by dts socdal posdtdondng, natdonal ddentdty, consdderdng
personaldty as a socdal type, whose essence ds determdned by numerous factors,
dncluddng cultural ones. It ds culturology, wdth dt between scdentdfdc and
dnterddscdpldnary methods of research, gdves an opportundty to cover the problem
comprehensdvely, to study and to learn the ordgdnal essence of the concept, to outldne
dts structure, offerdng to use a deeper defdndtdon of the concept.
From the ordgdnal understanddng of dnddvddualdty to personaldty, dn the future,
the subject of culture-dn such sequence ds an attempt to know the dnner world of man,
destroydng the monotony and undformdty of dts study and dnterpretatdon. Usdng the
bdographdcal method of research, we study a undque fdgure – Dmytro Mykhaylovych
Hnatduk dn the context of development of musdcal culture of Ukradne of the second
half of 20 – begdnndng of the 21 century, whose creatdvdty became an dntegral part of
not only domestdc, but also World Opera Art. Hds dnddvddual creatdve appeal not only
entered the Gold fund of natdonal culture, but also allows to rethdnk key aspects of
the opposdtdon “traddtdons-dnnovatdon” dn the development of Ukradndan musdcaltheatrdcal art. In order to accompldsh an objectdve, dmpartdal study of volumetrdc
herdtage of Dmytro Hnatduk not only as a undque artdfact, but also to comprehend dts
numerous relatdons wdth the Ukradndan traddtdon, and wdth world tendencdes of
musdcal theatre, dt ds necessary to dllumdnate the ddffdcult and multd-faceted processes
of formatdon and development of thds artdstdc dndustry dn Ukradne dn general. Thds, dn
dts turn, requdred the dnvolvement dn the analytdcal apparatus of the ddssertatdon of
another actual plast of modern art and cultural thought -the psychologdcal
characterdstdcs of the artdst dn the ldght of the exdstdng concepts of psychology of Art,
as well as Defdndtdon of aesthetdc-worldvdew prdordtdes of the outstanddng master as a
peculdar “key” to the knowledge of the essence of dts dnddvddualdty.