Короткий опис(реферат):
У дисертації розглянуто процеси становлення та розвитку етнодизайну
з урахуванням українського та світового мистецького досвіду. Уточнено й конкретизовано
науково-понятійний апарат етнодизайну в структурі дизайн-діяльності, сформовано
методологію дослідження, яка полягає в застосуванні комплексного йміждисциплінарного
підходів і низки наукових методів: історико-мистецтвознавчого, компаративного,
соціокультурного, системно-структурного та методу стилістичного аналізу, які
цілісно розкривають вплив народних художніх промислів, архітектури, образотворчого
та декоративно-прикладного мистецтва на формування етнодизайну, відображають
культурні етапи розвитку суспільства, забезпечують аналіз етнодизайну як синтезу
етномистецьких традицій і художньо-проектної творчості. Проаналізовано та
розкрито передумови появи етнодизайну на основі використання формотворчих
принципів народного мистецтва при пошуках українського національного стилю в
архітектурі, образотворчому, декоративно-прикладному мистецтві тощо. Обґрунтовано
вагоме значення народних художніх промислів України для трансформацій етностилю,
які поряд із традиційною архітектурою стають тією базою, що узагальнює інформацію
про досвід використання етномотивів у мистецтві та дизайні, надають дизайнерам
широкий діапазон ідей, допомагають знайти оригінальні вирішення при збереженні
національної ідентичності.
Запропоновано концептуальні положення розвитку етнодизайну на сучасному
етапі та доведено його вагому культуротворчу роль, окреслено сучасні тенденції
в дизайні середовища, дизайні костюма, графічному дизайні та рекламі, веб-дизайні
тощо. У роботі закладено підвалини продукування етнодизайнерських ідей і цінностей
в умовах сучасних мистецьких практик. На основі проведеного комплексного
аналізу визначено головні тенденції подальшого розвитку етнодизайну: композиційне
формоутворення як зв’язок утилітарного й естетичного в дизайн-об’єкті, стильове
вирішення як прояв певних ідеологічних настанов, використання українських етномотивів
як творча інтерпретація культурно-мистецької спадщини архітектури, образотворчого
та декоративно-прикладного мистецтва. Нині, коли процес євроінтеграції стає
все більш актуальним, саме етнодизайн як культурно-мистецький феномен має
завдання знайти компроміс між національними дизайном і світовими дизайнтрендами, утілювати глибинні національні сутності мовою візуальних форм.
Суть розробки, основні результати:
The processes of formation and development of ethno-design are considered in
the thesis by taking into account the Ukrainian and world artistic experience. The
scientific-conceptual apparatus of ethno-design in the structure of design activities have
been clarified and concretized, the research methodology has been formed which
consists of a complex and interdisciplinary approach development and a number of
scientific methods: art-historical, comparative, sociocultural, system-structural and
method of stylistic analysis; folk art and crafts, architecture, visual and decorative arts on
the formation of ethno-design, reflect a development of the culture stages in the life of
society, provide an analysis of ethno-design as a synthesis of ethnic traditions and artistic
design projects. The reasons for the emergence of ethno-design are analyzed and
disclosed on the basis of using the formative principles of folk art in terms of the search
for Ukrainian national style in architecture, visual arts, decorative and applied art, etc.
The great importance of folk arts and crafts of Ukraine for the transformations of
ethnicity, which along with traditional architecture become the base, summarizes information
about the experience of using ethno-motives in Art and Design, provides designers with
a wide range of ideas, helps to find original solutions while preserving national identity.
Conceptual positions of ethno-design development at the present stage are
proposed and its significant cultural role is proved, current trends in environment design,
costume design, graphic design and advertising, web-design, and the like are indicated.
The work laid the foundation for the development of ethno-design ideas and values in
the context of modern artistic practices. On the basis of the comprehensive analysis, the
main trends in the further development of ethno-design were determined: compositional
shaping as a link between utilitarian and aesthetic in the design object, style decision as a
manifestation of certain ideological attitudes, use of Ukrainian ethno-motives as a creative
interpretation of the cultural and artistic heritage of architecture, visual, decorative and
applied arts. Currently, when the process of European integration is becoming increasingly
relevant, it is an ethno-design as a cultural and artistic phenomenon that has the task of
finding a compromise between national design and world design trends, to embody the
underlying national essence of the language of visual forms.