Короткий опис(реферат):
Творча спадщина М. Тутковського, М. Шиповича, С. Дрімцова презентує
стильові координати української музичної культури кінця ХІХ — першої
третини ХХ ст., що виявлено із матеріалів Центрального Державного
історичного архіву України (ЦДІАК України) — Ф. 274, Ф. 442; Інституту
рукопису Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського (ІРНБУВ) —
Ф. І, Ф. 218, Ф. 221; музичного фонду та фонду періодичних видань НБУВ;
Центрального Державного архіву-музею літератури і мистецтва м. Київа
(ЦДАМЛМ України) — Ф.6, Ф. 129, Ф.1155; Центрального державного
кінофотоархіву України ім. Г.С. Пшеничного — Од. обл. 38606.
Визначення «стильові координати» відносено до характеристики
української музичної культури кінця ХІХ — першої третини ХХ ст. та творчої
спадщини маловідомих митців означеного періоду. Методологічною основою
стильових координат української культури стала концепція В. Греченка і
К. Кислюка, яка спирається на принципи багатовекторності культурних
впливів, багатоконфесійності, багатоетнічності та багатоукладності.
На основі цієї концепції типізовано стильові координати української
музичної культури означеного періоду як полівимірні, що засвідчують
закономірність національно-культурної рефлексії на багатовекторність
західноєвропейських культурних впливів із характером історичного запізнення
й опосередкованості та крізь призму національної традиції. Ці полівимірні
координати відбилися у творчій спадщині маловідомих митців.
Для обґрунтування стильових засад романтизму і модернізму у творчий
спадщині митців зроблений аналіз літературних і музичних текстів, матеріалів
музично-педагогічної діяльності М. Тутковського, М. Шиповича, С. Дрімцова,
що засвідчило прихід до української культури цього часу нового покоління
творчої еліти, вихованої на класичних європейських зразках науки і культури.
Суть розробки, основні результати:
Artistic legacy of M. Tutkowskyj, M. Shypovych, S. Drimtsov presence the
stylistic references of Ukrainian music culture in the end of the XIXth — the first
third of the XX century which are identified in materials of Central State historical
archive of Ukraine (CSHA of Ukraine) — F. 442, F. 247; Institute of Manuscript of
the National Library of Ukraine named after V.I. Vernadsky (IMNLUV) – F.1; F.
218; F. 221; Musical fond and fond of Periodicals NLUV; Central State archivemuseum of literature and art of Kiev (CSAMLA of Ukraine) — F.6, Ф. 129, F.1155;
Pshenichnaya Central State film and photo archive of Ukraine — accounting unit
38606.
The definition of stylistic references refers to Ukrainian musical culture
characteristic of the end of the XIX — the first quarter of the ХХ century and cultural
heritage of little known composers of the given period of time. Methodological basis
for stylistic references as polymeasurable ones is the concept of boundedness on
Ukrainian culture of researchers V. Grechenko and K. Kislyuk based by the
principles of multi-vectorness of cultural influences, multi-confessionality, multiethnicity and multi-structurality.
Based on this concept, the stylistic coordinates of the Ukrainian musical
culture of the end of the 19th - the first third of the 20th century are typed as
polymeasuring, testifying the pattern of national-cultural reflection on the multivector of Western European and Russian cultural influences with the character of
historical delays and mediation and through the prism of the national tradition. These
polymeasuring coordinates were reflected in the creative heritage of little-known
artists.
For justification of the stylistic principles of romanticism and modernism in the
creative heritage of the artists, the analysis was made of the literary and musical texts,
the materials of musical and pedagogical activity of M. Tutkovsky, M. Shipovich,
S. Drimtsov, which witnessed the arrival of a new generation of creative elite brought
up on classical European examples of science and culture.