dc.contributor.author |
Вавшко, Ірина Василівна |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-16T09:34:56Z |
|
dc.date.available |
2020-11-16T09:34:56Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Вавшко І. В. Музична поетика рок-балади : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 «Музичне мистецтво» / І. В. Вавшко ; М-во культури України. НМАУ ім. П. І. Чайковського. – Київ, 2019. – 213 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2361 |
|
dc.description |
The dissertation studies the rock-ballad – a widespread generic genre of rock
music. Analyzed material is represented by rock-ballads of American and WesternEuropean rock-bands (i.e. The Beatles, Scorpions, Queen, Led Zeppelin, Metallica,
Nazareth, etc.) The research is focused on rock as a genre phenomenon that has an
extensive structure divided into subgenres.
The research provides an analysis of the musical poetics of rock-ballad
(methods and approaches that constitute the core of the genre, regardless of the
stylistic direction, time of creation, peculiarities of sound and nationality of a
particular band) by applying the methods of academic music studies to non-academic
intonational practice, in particular, by referring to ‘space-motion-time’ triad
suggested by Y. Nazaikinsky, the theory of outer and inner structure of genre by
M. Aranovsky, etc.
The research defines a range of distinctive features that constitute an outer and
inner structure of the rock-ballad genre; it analyzes the specific features of rockballad in terms of the manner of execution, melody and intonation, harmony and
rhythm; it identifies compositional and dramaturgical structure of the typical rockballad as well as its key functions on the level of rock-concert and rock-ballad.
The study presents a range of typical features that are inherent in basically all
samples of the rock-ballad genre: in terms of the tempo, according to time
parameters, intonation type, etc. It identifies the key feature of the musical poetics of
rock-ballad – a compositional pattern that is comprised of an introduction, verse and
bridge. It has been determined that mentioned compositional phases are specifically
implemented in the conditions of selected genre and contribute to the fluctuant
development of dramaturgy.
The research also addressed the musical poetics of the rock-ballad genre in
Ukrainian music based on the works of popular Ukrainian rock-bands («Braty
Hadiukiny», «Plach Yeremii», «Mertvyi Piven», etc.). A separate sub-chapter of the
dissertation is dedicated to the implementation of the rock-ballad genre in works of
«Okean Elzy» band. It has been identified that the poetics of the rock-ballad genre in
Ukrainian music in general and in the works of «Okean Elzy» in particular is a
synthesis of the classic Western rock heritage and individual stylistic peculiarities of
the band. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У дисертації досліджується поширений родовий жанр рок-музики – рокбалада. Аналітичним матеріалом слугують рок-балади американських та
західноєвропейських рок-гуртів (The Beatles, Scorpions, Queen, Led Zeppelin,
Metallica, Nazareth та ін.). У фокусі дослідження знаходиться «рок» як
жанровий феномен, що має розлогу субжанрову організацію.
У роботі аналізується музична поетика рок-балади (способи та прийоми,
які формують ядро жанру незалежно від стильового напрямку, часу створення,
особливостей саунду конкретного гурту), шляхом залучення методів
14
академічного музикознавства до неакадемічної інтонаційної практики. Зокрема,
звернення до тріади «простір – рух – час» Є. Назайкінскького, теорії зовнішньої
та внутрішньої структури жанру М. Арановського та інших.
У дослідженні визначено комплекс характерних ознак, що формують
зовнішню та внутрішню структуру жанру рок-балади; проаналізовано фактурні,
мелодико-інтонаційні, гармонічні та ритмічні особливості рок-балад; виявлено
композиційну та драматургічну структуру типової рок-балади, а також її
функції на рівні рок-концерту та рок-альбому.
Також досліджується музична поетика жанру рок-балади в українській
музиці на прикладі композицій відомих українських рок-гуртів («Брати Гадюкіни»,
«Плач Єремії», «Мертвий Півень» та інших). Окремий підрозділ дисертації
присвячений втіленню жанру рок-балади у творчості гурту «Океан Ельзи» |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Національна музична академія України імені П. І. Чайковського |
uk_UA |
dc.subject |
рок, жанр, стиль, рок-балада, інтонаційна практика, кавер |
uk_UA |
dc.title |
Музична поетика рок-балади |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Musical poetics of rock-ballad |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |