Короткий опис(реферат):
Дисертація присвячена вивченню індивідуально-психологічних та
соціоісторичних компонентів художнього феномену видатної української
співачки кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. Соломії Крушельницької. Її
багатогранна творча діяльність висвітлена в розмаїтих ракурсах, що
доповнюють одне одного: історичному, соціологічному, гендерному,
психологічному, дидактичному, національно-ментальному. На основі
документальних джерел, спогадів близьких і колег по фаху здійснено
реконструкцію творчого процесу співачки, простежено його етапи і
складові, умови і вимоги, які вона сама собі висувала, засади, які отримала,
опановуючи різні школи оперного співу, і принципи, яких дотримувалась у
роботі над кожною роллю чи камерним твором. Постулюється та
деталізується єдність і абсолютна рівновага всіх складових, що сприяли
успішному втіленню «життєвого проекту» С. Крушельницької: специфічно
музичних вроджених здібностей, індивідуальних психологічних рис та
фізичних предиспозицій, об’єктивних соціоісторичних умов становлення і
протікання її творчої діяльності. Робиться висновок про те, що всі елементи
цілісної картини життєтворчості співачки, потенціальні можливості, які
вона використала, дозволяють пояснити її художній феномен як
максимально креативну реалізацію індивідуального екзистенційного
сценарію.
Суть розробки, основні результати:
The thesis is dedicated to the issue of individually-psychological and
sociohistorical components of artistic phenomenon of Solomiia Krushelnytska, a
prominent Ukrainian singer of the end of XIX – the first half of XX century. Her
diverse creative work is highlighted from a variety of angles supplementing each
other, in particular, historical, sociological, gender, psychological, didactic, national
and mental ones. On the basis of documentary sources and memories of near and
colleagues, creative process reconstruction of the singer was done, its phases and
elements, conditions and demands the singer put for herself, bases the singer received
as a result of mastering different opera singing schools and principles she adhered to
when working on each role or chamber work were traced. Unity and absolute
19
equilibrium of all components favouring successful embodiment of a ―life project‖ of
Solomiia Krushelnytska, in particular, specifically musical innate skills, individual
psychological features and physical predispositions, objective sociohistorical
conditions of her creative activity formation and passing are postulated and
elaborated. The conclusion is that all the elements of a coherent picture of creative
life of the singer, potential opportunities that she used allow explaining her artistic
phenomenon as a maximally creative realization of an individual existential scenario.