Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ – початку ХХІ ст.

Show simple item record

dc.contributor.author Лу, Цзє
dc.date.accessioned 2020-11-19T08:30:55Z
dc.date.available 2020-11-19T08:30:55Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Лу Цзє. Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ – початку ХХІ ст. : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / Цзє Лу ; М-во культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка.– Львів, 2016. – 187 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2387
dc.description The dissertation is devoted to the leading tendencies in Chinese program piano music which are concentrated in leading concept spheres. Ones sufficiently influence the artistic world view of contemporary artists; they determine both the subject and the interpretation of figurative and symbolic verbal explanations of content piano compositions. The concept of research develops from general points as reasoning the chosen categories of “concept sphere” and “concept” regarding the piano music with exact verbal program, elucidating the common and distinct features between concept spheres of European and Chinese philosophical and esthetical traditions, in order, to describe “other” semantic details in program explanations of a musical composition. It is marked out the poetic and colorful dominant of the Chinese musical imagery that is consistent as within all genre domains both related to the scene, action, and word, as well as within the purely instrumental ones. Therefore, the preliminary review of the concept spheres of the traditional poetry and painting is the constituting and essential part of understanding of the mental foundation, individually embodied in the programs of the piano works. By the application of the "concept" and "concept spheres" categories the key concepts of the Chinese tradition are researched and thereafter projected onto the artistic and aesthetic world of the Chinese musicians and composers. The national outlook and leading concepts are changing exceptionally multifacetedly in the 20th century, when the Chinese composers acquired the vast experience of the European art centers. In this context, it was discussed the syncretism of philosophical and esthetical world view and artistic traditions in different kinds of art – in poetry and paintings; stated that the verbal poetic and symbolic program of piano compositions acquires the meaning of deciphering the code of meaning which aim is to give direction to a listener to a syncretic prefiguration; entanglement of poetic and painting fields of Chinese culture to analytical studio the piano program music contributes to understanding the national specificity of piano program and allows to decipher the verbal content according to the author’s idea. Then, there were discussed the way and methods for integration of piano to the artistic area of China, it was noticed that implementation of one of the primary European instruments into the life of Celestial artistic life in quite short period of time, that did not affect its spreading and high level of creativity and performance. Ding Shande is an example. All general definitions are projected to analysis of program piano compositions by Chinese composers which were divided by three main thematic groups: figurations of nature, ritual and ceremonial direction which were brightly presented in compositions of didactic goal, and legendary and mythological prefigurations. uk_UA
dc.description.abstract Дисертація присвячена провідним тенденціям програмності у китайській фортепіанній музиці, що концентруються у провідних концептосферах. Концепція дослідження розгортається від загального – від обґрунтування вибору філософської категорії «концептосфери» та «концепту» відносно до фортепіанної музики з конкретною словесною програмою, виявлення спільних та відмінних рис у концептосферах європейської та китайської філософсько-естетичної традиції з метою окреслення «інших» смислових відтінків у програмних поясненнях музичного твору. Відзначено, що вербальна поетично-символічна програма фортепіанних творів отримує значення розшифрування смислового коду; залучення поетичної і живописної сфери китайської культури до аналітичних студій фортепіанної програмної музики сприяє кращому розумінню національної специфіки фортепіанної програмності. Простежується шлях і способи інтеграції фортепіано в китайському художньому просторі, що, проте, не знизило активності його поширення та високого рівня як творчості для фортепіано, так і виконавства. Прикладом служить творчість Дінь Шанде. Усі загальні дефініції проектуються на аналіз програмних фортепіанних творів китайських композиторів, розділених за трьома основними тематичними групами: образами природи, ритуально-обрядовим спрямуванням, яскраво представленим у творах дидактичного призначення, та легендарно-міфологічними прототипами. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка uk_UA
dc.subject концепт, концептосфера, образи природи, програмна фортепіанна музика, китайські обряди і ритуали, китайська міфологія. uk_UA
dc.title Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ – початку ХХІ ст. uk_UA
dc.title.alternative Conceptospheres of Chinese program piano music of 20th – beginning of 21st centuries. uk_UA
dc.type Other uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account