dc.contributor.author |
Лу, Цзє |
|
dc.date.accessioned |
2020-11-19T08:30:55Z |
|
dc.date.available |
2020-11-19T08:30:55Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.citation |
Лу Цзє. Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ – початку ХХІ ст. : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 – музичне мистецтво / Цзє Лу ; М-во культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка.– Львів, 2016. – 187 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2387 |
|
dc.description |
The dissertation is devoted to the leading tendencies in Chinese program
piano music which are concentrated in leading concept spheres. Ones sufficiently influence the artistic world view of contemporary artists; they
determine both the subject and the interpretation of figurative and symbolic
verbal explanations of content piano compositions. The concept of research
develops from general points as reasoning the chosen categories of “concept
sphere” and “concept” regarding the piano music with exact verbal program,
elucidating the common and distinct features between concept spheres of
European and Chinese philosophical and esthetical traditions, in order, to
describe “other” semantic details in program explanations of a musical
composition.
It is marked out the poetic and colorful dominant of the Chinese musical
imagery that is consistent as within all genre domains both related to the scene,
action, and word, as well as within the purely instrumental ones. Therefore, the
preliminary review of the concept spheres of the traditional poetry and painting
is the constituting and essential part of understanding of the mental foundation,
individually embodied in the programs of the piano works.
By the application of the "concept" and "concept spheres" categories the
key concepts of the Chinese tradition are researched and thereafter projected
onto the artistic and aesthetic world of the Chinese musicians and composers.
The national outlook and leading concepts are changing exceptionally multifacetedly in the 20th century, when the Chinese composers acquired the vast
experience of the European art centers.
In this context, it was discussed the syncretism of philosophical and
esthetical world view and artistic traditions in different kinds of art – in poetry
and paintings; stated that the verbal poetic and symbolic program of piano
compositions acquires the meaning of deciphering the code of meaning which
aim is to give direction to a listener to a syncretic prefiguration; entanglement
of poetic and painting fields of Chinese culture to analytical studio the piano
program music contributes to understanding the national specificity of piano
program and allows to decipher the verbal content according to the author’s
idea. Then, there were discussed the way and methods for integration of piano
to the artistic area of China, it was noticed that implementation of one of the
primary European instruments into the life of Celestial artistic life in quite
short period of time, that did not affect its spreading and high level of creativity
and performance. Ding Shande is an example. All general definitions are
projected to analysis of program piano compositions by Chinese composers
which were divided by three main thematic groups: figurations of nature, ritual
and ceremonial direction which were brightly presented in compositions of
didactic goal, and legendary and mythological prefigurations. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Дисертація присвячена провідним тенденціям програмності у китайській фортепіанній музиці, що концентруються у провідних концептосферах. Концепція дослідження розгортається від загального – від
обґрунтування вибору філософської категорії «концептосфери» та «концепту» відносно до фортепіанної музики з конкретною словесною програмою, виявлення спільних та відмінних рис у концептосферах європейської та китайської філософсько-естетичної традиції з метою окреслення
«інших» смислових відтінків у програмних поясненнях музичного твору.
Відзначено, що вербальна поетично-символічна програма фортепіанних творів отримує значення розшифрування смислового коду; залучення поетичної і живописної сфери китайської культури до аналітичних
студій фортепіанної програмної музики сприяє кращому розумінню
національної специфіки фортепіанної програмності. Простежується шлях
і способи інтеграції фортепіано в китайському художньому просторі, що,
проте, не знизило активності його поширення та високого рівня як творчості для фортепіано, так і виконавства. Прикладом служить творчість
Дінь Шанде. Усі загальні дефініції проектуються на аналіз програмних
фортепіанних творів китайських композиторів, розділених за трьома
основними тематичними групами: образами природи, ритуально-обрядовим спрямуванням, яскраво представленим у творах дидактичного призначення, та легендарно-міфологічними прототипами. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка |
uk_UA |
dc.subject |
концепт, концептосфера, образи природи, програмна фортепіанна музика, китайські обряди і ритуали, китайська міфологія. |
uk_UA |
dc.title |
Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ – початку ХХІ ст. |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Conceptospheres of Chinese program piano music of 20th – beginning of 21st centuries. |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |