Короткий опис(реферат):
Дисертація є першим фундаментальним дослідженням, присвяченим
вивченню бандурного мистецтва Тернопільщини від його першовитоків
до сучасного стану розвитку.
Проаналізовано та впроваджено у науковий обіг значну кількість
архівних і документальних джерел, спогадів та епістолярію музикантівбандуристів, рукописів та аудіозаписів музичних творів для бандури та ін.
Відтворено цілісну картину бандурного мистецтва Тернопільщини, визначено його протооснови, з’ясовано специфіку формування двох основних
територіальних осередків – Західноподільського та Південноволинського.
Вивчено життєтворчість бандуриста та майстра бандур К. Місевича, а
також його учнів та послідовників, зокрема З. Штокалка. Встановлено
основні засади їх творчої та конструкторської діяльності, виконавської
манери. Реконструйовано панораму розвитку бандурної освіти та виконавства від аматорських до професійних форм, показано стан їх сучасного
функціонування в умовах фестивально-конкурсного руху, а також специфіку композиторської творчості бандуристів-виконавців. У центрі уваги –
постаті К. Місевича, М. Постолана, З. Штокалка, Д. Губ’яка та ін.
Суть розробки, основні результати:
This Thesis is the first attempt of prerequisites holistic study of Bandura art
origin, formation, and development within Ternopil areas since its formation
and until modern operation.
The historiographic basis of the paper include: documents and manuscripts,
foundations of historical and regional studies museums of Galicia; Ukrainian
and foreign periodicals and encyclopedicals; epistolary heritage, memoirs and
diaries of Bandura-players, their friends and family members; musical
instruments private collections; photos and film footage, audio and video
presentations of Bandura-players, interviews with Bandura tradition bearers
and personal observations of the author of Ternopil Region modern concert and
festival practice. Based on the current sources the condition was analyzed of
the issue of interest study.
The paper describes the historical and cultural prerequisites for modern
Ternopil Region’s Bandura art development. The specificity was studied of the
Bandura art main formation centres, creative life of the outstanding regional
Bandura-players, as well as their students and followers. The development
presentation is reconstructed of Bandura education and condition is demonstrated of its modern operation. The development patterns and trends are
highlighted of the modern Ternopil Region’s Bandura art as part of Ukrainian
culture in national and international terms.
The scientific value of the results obtained is the first attempt made to
cover comprehensively the issues of Ternopil Region’s Bandura art from its
origins to the present time. The candidate for a degree introduces at the
scientific level a significant amount of the new archival sources, examines the
historical and cultural prerequisites for the formation of the modern Ternopil
Region’s Bandura art. The author has reconstructed and supplemented the
pages of creative biographies of the Ternopil Region’s Bandura art representatives, outlined their contribution to the modern Bandura art development.
The paper also highlights two main Ternopil Region’s Bandura art
historically established centres – West Podillia and South-Volyn with their
main centres (Ternopil, Kremenets). The role is demonstrated of the outstanding Bandura-player tutor, Bandura expert K. Misevych and his student
Z. Shtokalko in shaping the basic paradigms of the modern Bandura art. The
author traced the dynamics of the Bandura performance development from
amateur to professional forms through XX – first decades of XXI centuries.
The author highlighted the three-level system of modern Bandura education,
teaching activities of the regional Bandura-players. The paper identified the
authorship of Ternopil craftsmen of pre-war Banduras maintained with the
expositions of regional museums, private collections, as well as photographic
materials. The activities are considered of the modern Bandura-players and
Ternopil Region’s Bandura craftsmen.
The paper also highlights the specific aspects of M. Postolan’s concert and
performance and outreach activity, analyzes Bandura compositions and versions of the performing musician-composer D. Hubiak. The authors has also
restored, studied, and published a significant part of Z. Shtokalko’s sound
recordings (102). The results obtained, paper’s theoretical propositions, and
conclusions are formulated on the basis of the specified issue comprehensive
study.