Abstract:
У дисертації представлено аспекти тлумачення ролі музики в драматичному театрі, формулюється і обґрунтовується гіпотеза про рівнозначність художньої вартості музики до театральних спектаклів з іншими
жанрами. На основі аналізу музикознавчих, культурологічних та історичних
джерел окреслені найважливіші функції музики в драматичному театрі.
Здійснено огляд різнопланових інноваційних театральних систем
ХХ ст., в яких виділяються три фундаментальні концепти: концепт синтезу,
концепт експерименту та концепт суб’єктивізму, що обумовлюють природу сценічного дійства нового часу відповідно до динаміки розвитку
світової спільноти певної епохи.
Загальні теоретичні позиції щодо визначення категорій індивідуального композиторського стилю, специфіки його прояву в музиці до драматичного театру, історичний дискурс музики в інноваційних концепціях
західноєвропейських майстрів сцени та традицій українського театру –
проектуються на конкретні приклади творчості львівських митців другої
половини ХХ століття Анатоля Кос-Анатольського та Віктора Камінського
у виставах Львівського національного академічного драматичного театру
імені М. Заньковецької впродовж другої половини ХХ ст. Визначаються
такі сутнісні характеристики композиторського стилю в музиці для драматичного театру як відчуття слова, передусім поетичного та сценічного,
емпатичність до художнього образу, здатність до «синтетичного мислення». Виявляємо сукупність «слова – дії – звуку» і динамічність переживання хроносу як найбільш співзвучного до потреб художнього осмислення оточуючого світу.
Description:
The thesis presents aspects of interpreting the role of music in a drama
theater, formulates and justifies the hypothesis that the artistic value of music is
equivalent to theatrical performances with other genres. Based on the analysis of
musicological, cultural, and historical sources, the most important functions of
music in the drama theater are outlined.
The thesis provides an overview of various innovative theater systems of the
20th century, which distinguish three fundamental concepts: the concept of
synthesis, the concept of experiment, and the concept of subjectivity, which
determine the nature of the stage action of the new time in accordance with the
dynamics of the development of the world community of a certain era.
It is stated that the innovative systems of theatrical art of the first half of the
20th century not only made a radical revolution in the "scenic reality" in line with
the turbulent socio-historical changes but also gave a powerful impetus for
further reincarnations of reality on the theatrical stage. Music in all its diversity
of functions and the richness of concepts occupies a very important place in this
process, which gives rise to new sounds and new intonational image of the world.
The role of professional composers in collaboration with directors and
groups during the long historical period, in particular in the Coryphaeus' Theater
and the Les Kurbas innovative theater is highlighted. Special attention is paid to
the creative activity of the group of the Maria Zankovetska National Academic
Ukrainian Drama Theater in the second half of the 20th century. In particular, a
brief overview of various musical and dramatic concepts was carried out.
The general theoretical positions regarding the definition of the categories of
individual style of a composer, the specifics of its manifestation in music for the
drama theater, the historical discourse of music in the innovative concepts of
Western European masters of the stage and the traditions of the Ukrainian theater
are projected on specific examples of the works of Lviv artists of the second half
of the 20th century Anatol Kos-Anatolskyi and Viktor Kaminskyi in the performances of the Mariia Zankovetska National Academic Ukrainian Drama Theater
during the second half of the 20th century.
Based on the examples of the analysis of music for the plays of A. KosAnatolskyi ("Night on the Meadow" ("Nich na Polonyni") by O. Oles, "Ladies
and Hussars" by O. Fredr) and V. Kaminiskyi ("Marusia Churai" by Lina
Kostenko, "Pavlo Polubotok" by Kost Burevii, trilogy "Mazepa" by B. Lepkyi,
"Remember, Brothers" by T. Shevchenko), we find that the specific figurative
and sound representations of composers are aimed at revealing the essential
figurative and semantic qualities of the theatrical artifact. On this basis, the
conceptual level of creative interaction "director – composer" is distinguished in
each particular play, which determines the figurative and semantic tone of
the performance. From the musical side, the following elements are considered:
the system of selected expressive means, the choice of genres, the correlation of
the dramatic content – the director's plan – their musical interpretation. All these
aspects of figurative-stylistic analysis of music for the dramatic performance are
briefly associated with the priorities of individual style of a composer in other
genres, one’s integral liveliness, and so on.