Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено дослідженню поетики фортепіанного етюду, який  розглядається в річищі жанрово-стильових шукань європейської музичної  культури  XIX-XX століть, а також супутніх їй феноменів трансцендентності та віртуозності, що  виявляють її широкий історико-культурний контекст. Матеріалами роботи послужили  етюди Ш. Алькана,  Е. Прюдана, К. Дебюссі, К. Сен-Санса, О. Мессіана, Ф. Ліста, С. Ляпунова, О. Скрябіна, С. Рахманінова,  В. Ребікова, О. Черепніна, С. Прокоф’єва,  В. Косенка, Б. Лятошинського, А. Штогаренка та ін. Встановлено, що етюд є  універсальною жанровою «моделлю», зверненою до ідеї вдосконалення  Майстерності, Техніки в їх високому розумінні і тому поєднує різні сфери художньої та інтелектуальної діяльності - музику, літературу, живопис, театр, шахи, соціологію тощо. Зазначається, що різноманітність сфер застосування поняття «етюд» багато в чому також обумовлена його етимологією, похідною від французьких та латинських першоджерел, що мають загальне і досить широке значення - «вчення», «вивчення». З огляду  на  праіндоєвропейське  коріння  даного  слова («штовхати, бити»), етюд можна також розцінювати як «поштовх-дію», що передує народженню художнього творіння або його аналога. Для етюдів в музичній  творчостіі  виконавському  мистецтві  також  вельми  показові вищевикладені грані і смисли, про що свідчить загальне визначення цього жанру: етюд - п’єса, «призначена для вдосконалення технічних навичок гри на  якомусь  інструменті».  Поняття  етюду  як  п’єси, що вивчається для вдосконалення в майстерності має широкий зміст. Встановлено, що фортепіанний етюд складається і виявляється гранично  затребуваним  в  XIX-XX ст. - в культурі романтизму (пізніше символізму, неокласицизму) з показовим для нього тяжінням до винятковості проявів  творчого  і  виконавського  факторів  з  апелюванням  до  феномену «віртуозності» і «трансцендентного», до перспектив відокремлення творчо-композиторської та виконавської діяльності, що не виключає при цьому їх активної  взаємодії.  Етюд  в  його  кращих  зразках  демонструє  реальну здатність творчого освоєння не тільки жанрово-стильової мови різних епох, а й окремих авторів. Окреслені якості етюду узагально на рівні уявлення про нього як про універсальний «концептуально-авангардний» жанр, потенційно відкритий будь-якому типу змісту. Найкращі зразки цього жанру в музиці XIX-XX   ст.   позначили   рубіжні   етапи   розвитку   європейського інструменталізму і фортепіанного виконавства зазначеної епохи.
 
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to the study of the poetics of  the piano etude which is considered in the stream of genre-style styles of  European musical culture of  the XIX-XX   centuries, as well as the accompanying phenomena of transcendence and virtuosity, revealing its wide historical and cultural context. The materials of the work served as the  etudes of Sh. V. Alcan,  E.. Prudent, K. Debussy,  C. Saint-Saens,  O. Messiaen,  F.  Liszt,  S. Lyapunov, O. Scriabin, S. Rachmaninov, V. Rebikov,, O. Cherepnin, S. Prokofiev, V.   Kosenko, B. Lyatoshynsky, A. Shtogarenko and others.It has been established that theetude is a universal genre model, addressed to the  idea  of perfection  of  Mastery,  Technique  in  their  high  sense  and  therefore combines  various  fields  of  artistic  and  intellectual  activity - music,  literature, painting,  theater,  chess,  sociology,  etc.  It is  noted  that  the  variety  of  areas  of  the concept  of  «etude»  is  also  largely  due  to  its  etymology,  derived  from  the  French and  Latin  primary  sources,  which  have  a  general  and  quite  broad  meaning - «doctrine»,  «study».  Given  the  pre-European  origins  of  theword  («pushing, beat»), the etude can also be regarded as a «push-action» preceding the birth of an artistic  creation  or  its  counterpart.  For  etude  in  musical  and  performing  arts,  the above-mentioned  facets  and  meanings  are  very  revealing,  as  evidenced  bythe general  definition  of  this  genre:  the  etude  is  a  play,  «intended  to  improve  the technical skills of playing a certain instrument». The concept of the etude as a play being studied for perfection in skill, has a broad meaning.It  was  established  that  the  piano  etude  is  composed  and  appears  to  be extremely  demanded  in  the  XIX-XX  centuries - in  the  culture  of  romanticism (later  symbolism,  neo-classicalism)  with  an  indicative  attraction  for  him  to  the exclusiveness  of  manifestations  of  creative  and  performing  factors  with  appealing to  the  phenomenon  of  «virtuosity»  and  «transcendental»,  to  the  prospects  of separation  of  creative,  composing  and  performing  activities,  which  does  not exclude  at  the  same  time  their  active  interaction.  The  etude  in  his  best  samples demonstrates  the  real  ability  of  creative  development  not  only  of  the  genre-style language  of  different eras,  but also  of  individual  authors.  Outlined  the  qualities  of the etude  in  general at the  level of  perception  of  it as a universal  «concept-avant-garde»genre,  potentially  open  to  any  type  of  content.  The  best  examples  of  this genre  in  the  music  of  the  XIX-XX  centuries,  marked  the  milestones  of  the development of European instrumentalism and piano performance of the epoch.