Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Чжижун Ген | |
dc.date.accessioned | 2020-12-03T11:28:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-03T11:28:41Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Чжижун Ген Жіночий портрет у китайському живописі XX - початку XXI ст.: образно-стильова еволюція : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.05 "Образотворче мистецтво" / Чжижун Ген ; Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв, Львів. нац. акад. мистецтв. Л., 2019. 20 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2436 | |
dc.description | The thesis is devoted to the research of a woman's portrait development in Chinese painting of the 20th - beginning of the 21s tcentury by means of definition of its figurative and stylistic evolution. The problem is considered in the context of artistic representation of woman's status change in society and the dynamics of interaction between Chinese traditional folk painting (ink wash painting) and the European school of painting (western overseas painting).The role, place, typology and iconography of woman'sportraits in traditional ink wash painting, their conditionality by existing social hierarchy are determined in the thesis; the dependence of depictive canon of a woman from a certain age, the role of the first Europeans in the 18th century in approving woman's typical forms of Chinese art with European cultural code, creation of a new national type of Chinese woman's portrait are shown; formation character of a woman's portrait in the 20th century is defined. It was created by borrowing certain genres andanalogues of European school of oil painting to bold interpretations of established themes of European art and interaction of ink wash paintingand western overseas painting; the periodization of development stages of a woman's portrait in the 20th century connected with changes in political system of China and related art processes was established; it is shown that woman's images become the main motive of creative experiments of the late 20th - early 21st centuries, and various types of femininity are presented by means of these experiments, thematic and formal-artistic tasks are solved, the image of a woman is transformed from declaration of the ideal of beauty to postmodern games, when it becomes a means of expression of other ideas and concepts. The idea of the place of woman's portraits in the tradition of ink wash paintinghas been improved; understanding of special status of a woman and the standard of beauty in traditional Chinese society has been developed and canonization in painting has been reflected.The thesis consists of an introduction, four sections, conclusions, a list of references and appendices (album of illustrations).The first section presents result of the analysis of professional literature, references are given and methods of research work are explained. The concept of the research work is to study the reflection of changing status of a Chinese woman in Chinese painting of the 20th - early 21st centuries. The second section explores the image of a woman in traditional Chinese culture and painting. The third section presents the development of a woman's portrait in Chinese painting of the 20th century, main factors and stages of its development in the context of historical-political, social and artistic transformations, democratization of woman's status and its renewed visualization in painting are defined.The fourth sectionidentifies the latest trends in Chinese woman's portrait of the beginning of the 21st century, outlines modern characteristics of the genre using personalities and figurative and stylistic features in the context of the dialogue of Chinese philosophical aesthetic tradition and European values. | uk_UA |
dc.description.abstract | Дисертація присвячена дослідженню розвитку жіночого портрету в китайському живописі ХХ - початку ХХI ст. через визначення її образно-стильової еволюції. Проблему розглянуто в контексті художнього відображення зміни жіночого статусу в соціумі й динаміки взаємодії китайської та європейської мистецьких традицій - гохуа та сіянхуа. У роботі визначено художньо-естетичні характеристики жіночих портретів у ретроспективі китайської історії, культури й мистецтва гохуа та європейських упливів, показано процес розвитку жіночого портрету у ХХ ст. шляхом різноманітних засвоєнь здобутків західного мистецтва; установлено періодизацію етапів розвитку жіночого портрету у ХХ ст. та його типологію пов’язану зі змінами в політичній системі Китаю та відповідними мистецькими процесами. На прикладі творчості багатьох митців різних поколінь показано, що жіночі образи стають центральним мотивом творчих пошуків кінця ХХ - початку ХХI ст., що презентують нові типи жіночності від традиційних ідеалів краси до гендерних рефлексій і постмодерністських ігор, дозволяють виразити через жіночі портрети інші ідеї та концепції, допомагають вирішити формально-художні завдання й досягти нових вершин у реалістичному живописі. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Харківська державна академія дизайну і мистецтв, Львівська національна академія мистецтв | uk_UA |
dc.subject | жіночий портрет | uk_UA |
dc.subject | китайський живопис | uk_UA |
dc.subject | образно-стильова еволюція | uk_UA |
dc.title | Жіночий портрет у китайському живописі XX - початку XXI ст.: образно-стильова еволюція | uk_UA |
dc.title.alternative | Woman's Portrait in Chinese Painting of the 20th - beginning of the 21st century: Figurative and Stylistic Evolution | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |