Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

Хронотопічні засади фортепіанної творчості Ф. Шопена: інтерпретативно-стильовий підхід

Show simple item record

dc.contributor.author Хе Веньлі
dc.date.accessioned 2020-12-08T13:33:00Z
dc.date.available 2020-12-08T13:33:00Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Хе Веньлі. Хронотопічні засади фортепіанної творчості Ф. Шопена: інтерпретативно-стильовий підхід : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Хе Веньлі ; Одес. нац. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. О., 2020. 20 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2449
dc.description The dissertation reveals the systemic chronotopic principles of Chopin's piano work as the basis of his musical idiostyle (individual-authorial language style), creates an updated approach to all aspects of the interpretation of Chopin's piano poetics. The category of musical chronotope and the notions of image-concept, semantic modality are developed, musicological ideas about idiostyle as an expression of individual-author's language are deepened; the theoretical principles of studying the phenomenon of stylistic thinking in music are revealed. The disclosure of the significance of idiostyle as a special authorial-cognitive phenomenon becomes fundamental in the coverage of F. Chopin's creative personality; the leading features of the author's image in F. Chopin's piano work are revealed. The approach to style in music as to the space-time phenomenon having special musical and text indicators is offered; the contextual and intextual conditions of the formation of F. Chopin's stylistic thinking are covered, with their division into genre factors and stylistic qualities proper. Elucidation of the role of the melodic beginning in Chopin's stylistic creation allows to reveal more deeply the content of the main images-concepts, idiostyle chronotopes of F. Chopin's piano music. The principle of performing programm in relation to the conceptual tendencies of Chopin's music is determined; typological characteristics of the leading linguistic and stylistic (semantic) performance modalities in the music of F. Chopin are given. In general, Chopin's piano work is represented by systematic research as a historical genre-compositional and personal linguistic-stylistic phenomenon. The chronological boundaries of the study are determined, on the one hand, by the space-time context of the life and work of F. Chopin, the romantic period of the formation of European musical art; on the other - the current state of musicological and pianistic Chopiniana, a new cognitive and evaluative situation that has developed around the stylistic phenomenon of Chopin at the beginning of the XXI century. Thus, they are determined by historical musical artifacts and their modern theoretical and creative-practical reflection. In determining the main images-concepts, idiostyle chronotopes of F. Chopin's piano music, the Polish thematic sphere comes to the fore. Polish music in its original genre samples was for Chopin a macro-sign of memories, the discovery of the theme of returning home, the origins of images of life in the native environment; it was embodied in the sound of memory, as a spiritual and genetic phenomenon, from which began the personal memory of the artist. Various multi-genre effects are connected with this figurative sphere, in which mazurka and polonaise themes take part, when even within one theme the features of contrasting genres are combined - march and polonaise, polonaise and recitative, chorale and dance, as well as barcarolles, ballads, nocturnes and mazurkas. uk_UA
dc.description.abstract У дисертації розкриваються системні хронотопічні принципи фортепіанної творчості Ф. Шопена як основа його музичного ідіостилю (індивідуально-авторського мовного стилю), створюється оновлений підхід до усіх аспектів інтерпретації фортепіанної поетики Шопена. Розроблюється категорія музичного хронотопу та зумовлені нею поняття образу-концепту, семантичної модальності, поглиблюються музикознавчі уявленні про діостиль як вираження індивідуально-авторського мовного воління; поглиблюються теоретичні засади вивчення феномена стильового мислення в музиці. Розкриття значення ідіостилю як особливого авторськи-когнітивного феномена стає засадничим у висвітленні творчої особистості Ф. Шопена; виявляються провідні риси образу автора в фортепіанній творчості Ф. Шопена. Пропонується підхід до стилю в музиці як до часопросторового феномена, що має особливі музично-текстові показники; висвітлюються контекстуальні та інтекстуальні умови формування стильового мислення Ф. Шопена, з розділенням їх на жанрові чинники та власне стильові якості. Висвітлення ролі мелодичного начала у шопенівській стилетворчості дозволяє глибше розкривати зміст головних образів-концептів, ідіостильових хронотопів фортепіанної музики Ф. Шопена. Визначається принцип виконавської програмності стосовно концептуальних тенденцій шопенівської музики; надаються типологічні характеристики провідних мовно-стилістичних (семантичних) виконавських модальностей в музиці Ф. Шопена. У цілому,фортепіанна творчість Ф. Шопена репрезентується системним дослідницьким шляхом як історичний жанрово-композиційний та особистісний мовно-стильовий феномен. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової uk_UA
dc.subject фортепіанна творчість Ф. Шопена uk_UA
dc.subject Ф. Шопен uk_UA
dc.subject інтерпретативно-стильовий підхід uk_UA
dc.subject хронотопічні засади uk_UA
dc.title Хронотопічні засади фортепіанної творчості Ф. Шопена: інтерпретативно-стильовий підхід uk_UA
dc.title.alternative Chronotopic principles of Chopin's piano work: interpretative-stylistic approach uk_UA
dc.type Other uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account