Короткий опис(реферат):
В дисертації досліджується процес становлення української професійної музики, що відбувався в період XVII-XVIII століть. Автор пропонує загальний огляд музично-теоретичної науки до XVIII століття, розглядаючи церковно-співацьке мистецтво України, появу перших форм хорового багатоголосся, і виявляє творчі зв’язки між східною та західною музичними культурами. Дається системна характеристика періоду партесного співу, аналізується розвиток партесного концерту в теоретичній та практичній діяльності М. Дилецького.
Дослідження творчих зв’язків діячів мистецтва Західної та Східної Європи зосереджено на проблемі музично-культурних взаємодій між Україною та Італією у XVIII столітті. Підтверджується значення Болонської Філармонічної академії, як музичного центру того часу, в історії формування професіоналізму на Україні. Визначається роль одного з найвідоміших представників академії - падре Дж. Б. Мартіні. На засадах вивчення народних витоків та поліфонічного мислення М. Березовського обґрунтовується важливість феномену взаємодії різних культурних просторів та впливу традицій італійської поліфонічної школи на процес становлення українського класицизму.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation thesis studies the formation process of Ukrainian professional music in the period of the XVII-XVIIIth centuries. The author suggests a general examination of musical-theoretical science up to the XVIIIth century, considering church-singing art of Ukraine, the appearance of the first forms of choral polyphony, and reveals creative connection between Eastern and Western musical cultures. A systematic characteristic of the parts singing period is given, the development of the parts concert in M. Dyletskyy theoretical and practical activity is analyzed.
The research of creative contacts of artists in Western and Eastern Europe focuses on the problem of musical-cultural interactions between Ukraine and Italy in the XVIIIth century. The importance of Boulogne Philharmonic Academy as the music centre of those times and in the history of professionalism formation in Ukraine is confirmed. Taking under consideration the traditions of the establishment in the system of European music education the role of one of the most famous representatives of the academy - padre J. B. Martini is stated. His pedagogical activity influenced the formation of the creative personality of M. Beresovskyy who can be considered to be the founder of the Ukrainian professional, academic music. Studying the composer’s folk origins and polyphonic thinking the importance of the phenomenon of different cultural spaces interaction and the influence of traditions of Italian polyphonic school on the process of Ukrainian classicism formation is confirmed.