Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено вивченню творчості та музично-просвітницької діяльності керівника Київського митрополичого хору Української Православної
Церкви М. С. Литвиненка. Метою роботи є здійснення хронології його біографії, обґрунтування особистісної картини світу, культурологічна оцінка диригентсько-виконавських пріоритетів та композиторського стилю. Окреслені у дослідженні чотири етапи життєтворчості митця демонструють винятковий універсалізм його обдарування. Це відобразилося у плідній роботі із хорами Володимирського кафедрального собору та Києво-Печерської Лаври, професійними й аматорськими колективами небогослужбового профілю, музично-просвітницькій діяльності у якості інтерв’юера й консультанта, а також в оригінальних композиціях. Дисертантом зібрано та впорядковано найбільш повну нотографію творчого доробку митця, здійснено культурологічно-хорознавчий аналіз піснеспівів, визначено їх новаторство за умов збереження канонічної богослужбової традиції, зроблено акцент на певних засобах музичної виразності, які виявилися необхідними для реалізації авторського задуму. Залучені до досліджувального контексту студійні, виконавські (і, зокрема, гастрольні) проекти Київського митрополичого хору під керівництвом М. Литвиненка свідчать про потужний розвиток хорової культури у період історичного поступу від радянських часів до Незалежної України, а також сприяють її ствердженню у європейському просторі.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to the study of creativity of the head of the Kyiv Metropolitan Choir of the Ukrainian Orthodox Church M. S. Litvinenko. The purpose of the work is to carry out the chronology of his biography, the justification of the personal picture of the world, the culturological assessment of the conductor-performing activity and the composer’s style.
The Orthodox choral culture of Ukraine of the Soviet period, on the background of which the formation of the personality of the person involved in the study was characterized, is characterized as a holistic and simultaneous multidimensional phenomenon. On the one hand, the official ideology imposed significant restrictions on the functioning of religious institutions. On the other hand - with the background of the marginalization of the Orthodox subculture distinguished figures and observed the development of singing art - in fact, both in the field of liturgical practice, and in more distant spheres - professional vocal education, concert performances. It is noted that in the late 80’s the release of musical notes of spiritual music, studio recordings and films with the participation of leading church choirs became more active, and relevant issues appeared in the art studies and in the media. Through analysis of archival documents and materials of personal interviews with Mikhailo Litvinenko, his contemporaries - famous choirmasters, regents and church figures and defined their place in the culture-process. As a result, it has been proved that the unique experience of the wizard appears to be the fundamental basis of contemporary choral culture, and conducting biographical researches inevitably entails multidisciplinary discovery and interdisciplinary integration.
In the dissertation, the four stages of the creation of the artist’s life illustrate the exceptional universalism of his talent. This was reflected in the fruitful work with the choruses of Vladimir’s Cathedral and the Kyiv-Pechersk Lavra, professional and amateur groups of non-governmental profile, musical-educational activities as an interviewer and consultant, as well as in original compositions. Thesis author collected and sorted the most complete music creative works of the artist, made chorus analysis of hymns, defined their innovation while preserving the canonical liturgical traditions, focuses on certain means of musical expression that were necessary for the realization of the author’s intention. The studio, performances (and, in particular, tours) of the Kyiv Metropolitan choir, which are included in the research context, are an indicator not only of the powerful development of the Orthodox choral culture on the territory of Ukraine, but also contribute to its affirmation in the European space. On the basis of a significant amount of auxiliary sources (posters, programs, concert performances and repertoire lists worship Kyiv Metropolitan Choir, materials, media, literature, contemporaries) summarized that the creative activity of Mikhailo Litvinenko significantly influenced the development of choral culture in general. The achievements of the artist as a conductor-choirmaster, musical-educator, regent, church composer, supported the national process of cultivation in the most important moments of Ukrainian history, which appeared in metropolitan worship, concert performances, enrichment of repertoire traditions, a significant contribution to the studio fund and cinema art.