Короткий опис(реферат):
Дисертація присвячена дослідженню народних кам’яних надмогильних хрестів Українських Карпат середини ХVІІІ - першої половини ХХ ст. На основі вперше введеного в науковий обіг потужного комплексу пам’яток та аналізу літературних джерел, у роботі розкрито особливості цього виду народної творчості в регіоні.
Високорозвинене хресторобне ремесло в Україні, культура хреста знайшли відображення і в Карпатах, де цей знак із часу запровадження християнства поступово утвердився серед їх жителів. Аналіз емпіричного матеріалу свідчить, що камінь мав широке використання для виготовлення ландшафтних, зокрема надмогильних хрестів. У роботі розглянуто історію та специфіку розвитку меморіапластики, проведено типологізацію артефактів, проаналізовано їх художні ознаки. У процесі наукового пошуку встановлено, що формування народних кам’яних надмогильних хрестів Українських Карпат відбувалося під впливом міського пам’ятникарства, народного мистецтва та частково малої сакральної архітектури сусідніх народів.
Суть розробки, основні результати:
The thesis is dedicated to the research of folk stone grave crosses of Ukrainian Carpathians in the middle of XVIII - first half of the XX th century. Based on the first put into practice powerful complex of monuments and the analysis of literature sources the peculiarities of this kind of folk art in the region are submitted in thе thesis.
The highly developed art of cross-making, the culture of cross found their reflection in the Carpathians, where this symbol has gradually established among the population of the region since the times of Christianity introduction. The analysis of the empiric material proves that stone was widely used for making landscape particularly grave crosses.
The peculiarities of the development and the history of memorialplastics and typologisation of artifacts are also considered, and their art characteristics are analyzed.
In the process of research it is stated that the formation of folk grave stone crosses of Ukrainian Carpathians performed under the influence of local memorial-making, folk art and partly small sacral architecture of neighboring nations.