dc.contributor.author |
Сидір, Наталія Орестівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-14T10:25:13Z |
|
dc.date.available |
2021-04-14T10:25:13Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Сидір Н. О. Стильовий діалогізм у жанрі меморіальної фортепіанної балади // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 4. С. 187-190 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2739 |
|
dc.description |
The purpose of the article aims at substantiating the motivation for referring to the genre of the memorial ballad
for piano in contemporary composer`s work, the manifestation of the means and methods of reproducing the style
dialogue. The research methodology consists in the use of a retrospective method – to reconstruct the features of
romantic genre varieties of ballads, cultural and historical – to reveal the peculiarities of their embodiment and musical
means in various socio-historical circumstances; comparative – to identify the aesthetic-stylistic, worldview, content,
genre, dramatic, textual, features of the creative process in the assets of composers. The scientific novelty lies in an
integrated approach to the manifestation of the grounds for the appeal to the genre of the memorial ballad by artists of
different composing schools, the justification of their creative tasks, goals, and means. Conclusions. In the appeals to
the ballad genre by S. Slonimsky and M. Stepanenko, a number of common features can be traced: personal motivation
due to parallel performing and research activities, the inherent in the artist`s psychological type a tendency to memorial
creativity, the desire for a dialogue of epochs at the level of genre features, shaping, tonal-harmonic thinking, melodic
deployment, national and ethnic characteristics, as well as intertextual means that correlate the features of individual
composer styles |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи. Дослідження спрямоване на обґрунтування мотивації звертання до жанру меморіальної
балади для фортепіано в сучасній композиторській творчості, вияву засобів і методів відтворення стильового
діалогу. Методологія дослідження полягає в застосуванні ретроспективного методу – для реконструкції рис
романтичних жанрових різновидів балади, культурно-історичного – для розкриття особливостей їх втілення в
умовах відмінних соціо-історичних обставин; компаративістський – для виявлення естетико-стильових,
світоглядних, змістових, жанрових, драматургічних, текстологічних особливостей творчого процесу в доробку
композиторів. Наукова новизна полягає у комплексному підході до вияву підстав звертання до жанру
меморіальної балади митцями різних композиторських шкіл, обґрунтуванні їх творчих завдань, цілей та засобів.
Висновки. У звертаннях до жанру балади С. Слонімського та М. Степаненка прослідковується низка спільних
рис: особиста мотивація, зумовлена паралельною виконавською і дослідницькою діяльністю, притаманна
психотипу митця схильність до меморіальної творчості, прагнення діалогу епох на рівні жанрових ознак,
формотворення, тонально-гармонічного мислення, мелодичного розгортання, національно-етнічних
особливостей, а також інтертекстуальних засобів, які співвідносять риси індивідуальних композиторських
стилів. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
меморіальна творчість |
uk_UA |
dc.subject |
балада для фортепіано |
uk_UA |
dc.subject |
стильовий діалогізм |
uk_UA |
dc.subject |
інтертекстуальність |
uk_UA |
dc.title |
СТИЛЬОВИЙ ДІАЛОГІЗМ У ЖАНРІ МЕМОРІАЛЬНОЇ ФОРТЕПІАННОЇ БАЛАДИ |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Stylistic dialogism within the genre of a memorial piano ballad |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |