dc.contributor.author |
Васюта, Олег Павлович |
|
dc.date.accessioned |
2021-04-19T11:51:20Z |
|
dc.date.available |
2021-04-19T11:51:20Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Васюта О. П. Музичне виконавство Чернігівщини початку XX століття в контексті епістолярної спадщини Миколи Лисенка та Михайла Коцюбинського. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2020. № 4. С. 118-122. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2813 |
|
dc.description |
The purpose of the article is to justify the features of musical performance in Chernihiv beginning of the
twentieth century and its importance in regional cultural creativity in the context of the correspondence of Nikolai
Lysenko and Mikhail Kotsyubinsky as a promising vector for the development of regional musicology. The purpose of
the work is to justify the features of musical performance in Chernihiv beginning of the twentieth century and its
importance in regional cultural creativity in the context of the correspondence of Nikolai Lysenko and Mikhail
Kotsyubinsky as a promising vector for the development of regional musicology. The research methodology is based
on the use of axiological guidelines in understanding the history of the musical art of the region from the standpoint of
modernity. The scientific novelty lies in deepening our ideas about musical performance and its significance in
regional cultural creativity at the beginning of the XX century. Conclusions. Culturological understanding of the
features of musical performance in the context of the epistolary heritage of Nikolai Lysenko and Mikhail Kotsyubinsky
indicates the improvement of the performing culture in the parameters of its professionalization and emphasizes the
need for its in-depth study as a promising direction for the musical region |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Мета роботи пов‘язана з обґрунтуванням особливостей музичного виконавства Чернігівщини початку XX
ст. та його значення в регіональному культуротворенні в контексті листування Миколи Лисенка і Михайла
Коцюбинського. Методологія дослідження спирається на використанні аксіологічних орієнтирів у пізнанні
історії музичного мистецтва краю з позицій сучасності. Наукова новизна полягає у поглибленні культурних
уявлень про музичне виконавство початку XX століття та його значення в регіональному культуротворенні.
Висновки. Культурологічне осмислення особливостей музичного виконавства розглядається в контексті
епістолярної спадщини Миколи Лисенка і Михайла Коцюбинського, яка засвідчує зростання виконавської
культури краю в параметрах професіоналізації музичного середовища і наголошує необхідність поглибленого
пізнання її окремих аспектів як перспективного напряму музичної регіоніки Чернігівщини |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.subject |
епістолярна спадщина |
uk_UA |
dc.subject |
культуротворчість |
uk_UA |
dc.subject |
музичне виконавство |
uk_UA |
dc.subject |
музична культура |
uk_UA |
dc.subject |
оркестр |
uk_UA |
dc.subject |
партитура |
uk_UA |
dc.subject |
репертуар |
uk_UA |
dc.subject |
українська музика |
uk_UA |
dc.subject |
Лисенко Микола |
|
dc.subject |
Коцюбинський Михайло |
|
dc.title |
МУЗИЧНЕ ВИКОНАВСТВО ЧЕРНІГІВЩИНИ ПОЧАТКУ XX СТОЛІТТЯ В КОНТЕКСТІ ЕПІСТОЛЯРНОЇ СПАДЩИНИ МИКОЛИ ЛИСЕНКА ТА МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Мusical performance of the Chernihiv region at the beginning of the XX century in the context of the epistolary heritage of Nikolai Lysenko and Mikhail Kotsyubinsky |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |