Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Лукашева, Людмила Тимофіївна | |
dc.date.accessioned | 2021-04-25T14:32:30Z | |
dc.date.available | 2021-04-25T14:32:30Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Лукашева Л. Т. Культурологічна рефлексія творчого феномену М. М. Синельникова у вимірі ігрової концепції культури Й. Хейзінги // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 4. С. 40-45. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2857 | |
dc.description | The purpose of the article is to conduct a culturological reflection of the creative phenomenon of M.M. Sinelnikov in the dimension of the game conception of J. Huizinga. The methodology of research is based on the use of a set of general scientific and specific scientific methods in accordance with the cultural discourse. The historical method is used to illuminate the problems to cover and analyze the constituent components of the investigated problems. The hermeneutic method was used to study and interpret the theoretical provisions of the studied problems. To conceptualize the main points and factors investigated the problems, used the method of generalization. The scientific novelty is to address the little-studied problems of the creative phenomenon of the prominent artistic figure-reformer of the late 19th – early 20th centuries M.M. Sinelnikov and his analytical dimension through the prism of the game conception of J. Huizinga. Conclusions. An appeal to the creative phenomenon of M.M. Sinelnikov through the prism of the playful conception of culture by J. Huizinga made it possible to carry out a more extensive and in-depth analytical dimension of the investigated problems. As a result of the research, the correspondence of M.M. Sinelnikov`s artistic essence to the concept of a Homo Ludens is established. The basic factors of influence of the creative phenomenon of M.M. Sinelnikov on the process of transformation of the socio-cultural space of Ukraine in the late 19th – early 20th centuries are determined. Generalizing, we note that the analytical dimension of the creative phenomenon of M.M. Sinelnikov in the coordinates of the game conception of culture J. Huizinga significantly deepened the idea of the importance of artistic activity and its cultural activities in the formation of socio-cultural space of Ukraine in the late 19th – early 20th centuries. In addition, in our opinion, M.M. Sinelnikov`s unique artistic experience is worthy of a return to cultural circulation in order to integrate it into the realities of contemporary artistic progress | uk_UA |
dc.description.abstract | Мета статті – культурологічна рефлексія творчого феномену М. М. Синельникова у вимірі ігрової концепції культури Й. Хейзінги. Методологія дослідження базується на використанні комплексу загальнонаукових і конкретно наукових методів у відповідності із культурологічним дискурсом. Історичний метод застосований з метою висвітлення досліджуваної проблеми у історичній послідовності. Використання системно-аналітичного методу ставить за мету висвітлення і аналіз складових компонентів досліджуваної проблеми. Герменевтичний метод використано з метою вивчення й інтерпретації теоретичних положень досліджуваної проблеми. Задля концептуалізації основних положень і чинників досліджуваної проблеми використано метод узагальнення. Наукова новизна полягає у зверненні до маловивченої проблеми творчого феномену видатного мистецького діяча-реформатора кінця ХІХ – початку ХХ століття М. М. Синельникова, його культурологічний вимір крізь призму ігрової концепції культури Й. Хейзінги. Висновки. Звернення до творчого феномену М. М. Синельникова крізь призму ігрової концепції культури Й. Хейзінги надало можливість здійснити більш розширено і поглиблено культурологічний вимір досліджуваної проблеми. В результаті проведеного дослідження встановлено відповідність мистецької сутності М. М. Синельникова концепту «Людина граюча». Визначено основоположні чинники впливу творчого феномену М.М. Синельникова – Людини граючої – на процес трансформації соціокультурного простору України кінця ХІХ – початку ХХ століття. Культурологічна рефлексія творчого феномену М.М. Синельникова у координатах ігрової концепції Й. Хейзінги значно поглибила уявлення про вагомість і значення мистецької особистості та її культуротворчої діяльності у формуванні соціокультурного простору України кінця ХІХ – початку ХХ століття. Зауважено, що унікальний мистецький досвід М. М. Синельникова вартий повернення у культурний обіг задля інтегрування у реалії сучасного мистецького поступу | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.subject | феномен творчої особистості | uk_UA |
dc.subject | гра | uk_UA |
dc.subject | людина граюча | uk_UA |
dc.subject | культурологія | uk_UA |
dc.subject | соціокультурний простір | uk_UA |
dc.subject | ігрова концепція | uk_UA |
dc.subject | ігровий простір | uk_UA |
dc.title | КУЛЬТУРОЛОГІЧНА РЕФЛЕКСІЯ ТВОРЧОГО ФЕНОМЕНУ М. М. СИНЕЛЬНИКОВА У ВИМІРІ ІГРОВОЇ КОНЦЕПЦІЇ КУЛЬТУРИ Й. ХЕЙЗІНГИ | uk_UA |
dc.title.alternative | Culturological reflection of M.M. Sinelnikov`s creative phenomenon in the dimension of the game conception of the culture of J. Huizinga | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |