Короткий опис(реферат):
Мета статті – систематизація творів кераміки в екстер‘єрі вхідних груп окремих багатоповерхових
будинків двох житлових масивів на Лівому березі Києва (Північно-Броварського та Воскресенського масивів),
аналіз їх пластичних, фактурних і колористичних особливостей. Методологічною основою дослідження є
комплексний підхід до аналізу керамопластики, з використанням принципу історизму. Поєднано наступні
наукові методи: аналітичний – для вивчення стану опрацювання обраної теми; систематизації – для обробки
архівних та літературних джерел; порівняльно-типологічний – для проведення атрибуції та поділу
керамопластики на групи; художньо-стилістичного аналізу творів – для визначення особливостей художніх
манер митців. Іконографічний метод вимагав компаративного аналізу, завдяки чому проведено порівняння
окремих зображень на керамопластиці з творами як українського народного, так і давньоеллінського та
скіфського мистецтва. Наукова новизна. До наукового обігу введено нові зразки архітектурного декору,
виготовленого київською Експериментальною майстернею художньої кераміки, значна частина яких не була
зазначена в архівних джерелах. Виявлено особливості художньо-стильових манер окремих авторів, запозичення
ними поодиноких іконографічних схем з мистецтва Стародавнього світу (Н. Федорова та Г. Шарай). Висновки.
Виділено два основних напрямки в декоруванні вхідних груп житлових будинків типової міської забудови 1970
– початку 1980-х. рр.: тематичне розписне й варіантне зі збірними плитками. У керамічному декорі виділено
фігуративні, орнаментальні та абстрактні композиції, прагнення митців до розмаїтості. Розглянуто специфіку
виконання керамічного оздоблення, наголошено на проведенні спеціальних експериментів київською
Експериментальною майстернею художньої кераміки задля виявлення нових декоративних можливостей
полив‘яної кераміки, створення багатшої колористичної палітри та фактури. Встановлено імена художників
Н. Федорової, Г. Шарай, О. Лобова, В. Орлова, які використали мотиви та колористику народного українського
мистецтва, а також окремі іконографічні образи і стилістику мистецтва Стародавньої Греції й скіфів
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the article is to systematize ceramics in the exteriors of the entrance groups of separate multistorey
buildings of two residential areas on the Left bank of Kyiv (Pіvnіchno-Brovarsky and Voskresensky areas),
analyze their plastic, textured and coloristic features. The methodological basis of the study is a comprehensive
approach to the analysis of ceramoplastics, using the principle of historicism. The following scientific methods are
combined: analytical – to study the state of elaboration of the chosen topic; systematization – for processing archival
and literary sources; comparative-typological – for attribution and division of ceramoplastics into groups; artistic and
stylistic analysis of works – to determine the characteristics of artistic manners of artists. The iconographic method
required a comparative analysis, due to which comparison of individual images on ceramoplastics with works of
Ukrainian Folk Arts, as well as ancient Hellenic and Scythian art. Scientific novelty. New samples of architectural
decor made in the Kyiv Experimental Workshop of Artistic Ceramics have been introduced into scientific circulation a significant part of which was not mentioned in archival sources. Peculiarities of artistic and stylistic manners of
individual authors, borrowing of single iconographic schemes from the art of the Ancient World (N. Fedorova and
G. Sharay) are revealed. The idea of the range of themes in the work of V. Orlov on the basis of attribution of the
painting of ceramics with phyto- and ornithomorphic motifs on the entrance groups of the house on the street
Myropilska, 3 in Kyiv. Conclusions. There are two main directions in the decoration of the entrance groups of
residential buildings of typical urban development of the 1970‘s – early 1980‘s: thematic painted and a variant with
prefabricated tiles. The ceramic decor highlights figurative, ornamental and abstract compositions, the artists‘ desire for
diversity. The specifics of ceramic decoration are considered, special experiments are emphasized by the Kyiv
Experimental Workshop of Art Ceramics in order to identify new decorative possibilities of glazed ceramics, to create a
richer color palette and texture. The names of artists N. Fedorova, G. Sharay, О. Lobov, V. Orlov have been
established, who used motives and color pallets of Ukrainian Folk Arts, as well as individual iconographic schemes and
stylistics of the art of Ancient Greece and the Scythians