Короткий опис(реферат):
Дисертацію присвячено дослідженню маловивченої теми в сучасній естетиці - семіозису, як процесу знакоутворення та інтерпретації знаків в образотворчому мистецтві. На основі аналізу структурно-естетичних рівнів семіозису в образотворчому мистецтві та дослідження особливостей естетичного сприйняття художнього простору в образотворчому мистецтві, виявлено специфіку естетичних знаків, особливості візуальних, образотворчих знаків. Проаналізовано синтаксичний і семантичний рівні семіозису та виявлено їхню специфіку в образотворчому мистецтві; досліджено прагматику та стилістику образотворчого мистецтва. Семіозисний аналіз образотворчого мистецтва поєднано в дослідженні з аксіологічними підходом. Розкрито своєрідність художнього повідомлення в образотворчому мистецтві та його знакові засоби в контексті категорій класичної естетики. Показано можливості та обмеження образотворчого мистецтва у вираженні прекрасного, піднесеного, трагічного, комічного, потворного й низького, а також прийоми їх кодування. Здійснено семіозисний аналіз сучасного образотворчого мистецтва (модерну, авангарду та постмодернізму), та показано, як нові тенденції у візуальних мистецтвах, пошук знакових засобів, комунікативних стратегій пов’язан із характером естетичних цінностей епохи; проаналізовано специфіку семіозису образотворчого мистецтва XX-ХXI ст. в його комунікативному та аксіологічному вимірах.
Суть розробки, основні результати:
The thesis deals with study of the little-known theme in contemporary aesthetics - semiosis, the process оf sign formation and interpretation in fine arts. Performing the analysis of structural and aesthetic levels of semiosis in fine arts, exploring the features of aesthetic perception of art space in the fine arts of the thesis, the respondent reveals the specificity of aesthetic signs, especially visual, iconic ones. The author has analyzed the syntactic and semantic levels of semiosis and revealed their specificity in fine arts, carried out the research on the pragmatics and stylistics of fine art. The analysis of semiosis of fine arts is combined with axiological approach in the study. The researcher has revealed the originality of artistic messages in art and its symbolic means in the context of the categories of classical aesthetics. The possibilities and limitations of the fine arts in the expression of the beautiful, the sublime, the tragic, the comic, the ugly and the low, as well as methods for their coding are presented. The thesis contains the analysis of the semiosis of contemporary fine art (modern, avant-garde and postmodern), shows how the new trends in visual arts, the search for symbolic means and communication strategies are related to the nature of the aesthetic values of the era; besides, the analysis of semiosis of Fine Art of the XX-XXI century in its communicative and axiological dimensions has been performed.