dc.contributor.author |
ЛЕОНТЬЄВ, СЕРГІЙ АНАТОЛІЙОВИЧ |
|
dc.date.accessioned |
2021-05-13T13:27:04Z |
|
dc.date.available |
2021-05-13T13:27:04Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Леонтьєв С. А. Композиторські технології в музичній практиці американського ігрового кінематографа : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво» / Сергій Анатолійович Леонтьєв ; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. К., 2019. 15 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2952 |
|
dc.description |
The thesis is dedicated to the study of composition technologies in American feature films. The work defines and differentiates the concept of «composition technologies»; the main provisions and problems of film musicology as a section of musicology the place of music in the film dramaturgy. The main vectors of Ukrainian film musicology are considered, the prospects of its development are outlined. This work is relevant for several reasons. Despite the long history of the cinema, film scoring as an independent and self-sufficient kind of compositional activity was considered extremely rare in Ukrainian musicology as an object, requiring attention and detailed study. The scientific and practical materials on this topic are limited to European independent films. Music for Hollywood film is mentioned only sporadically. For the first time in Ukrainian musicology an attempt has been made to study the evolution of American film music in connection with traditional and innovative approaches related to the music and sound recording technologies, this aspect is supported by the basis of numerous scientific sources. The fragments of the music by K. Burwell, J. Williams, J. N. Howard, J. Goldsmith, A. Desplat, W. Kilar, H. Mancini, M. Rozsa, N. Rota, B. Herrmann, J. Horner, L. Schifrin and Vangelis for American feature films were analyzed in the research. Film scoring has much in common with traditional writing. However, it is significantly different, which is predetermined by conditions and tasks of the sound component through the context of the drama. If the academic composition, as a rule, is completely independent, self-sufficient work of art - music in the film is functional. Since music in the cinema becomes an integral component, it is inextricably linked with the video, and its content must correlate with events on the screen every moment. This property determines certain features of the musical form and development. At this point, it is possible to use a wide range of expressive tools and various compositional techniques. Film music is inherently eclectic and this is one of its essential differences from academic music. The phenomenon of audio-visual synthesis most vividly exists in Hollywood cinematography. It could be considered as a kind of universalism in this industry. All the components of an entire Hollywood film are typical for the cinema phenomenon. The consistent patterns between the composition technologies and the video sequence were detected in particular film genres (suspense, action, drama, horror, comedy, historic film).
The study explores approaches of using non-diegetic music, songs, main titles and final credits. The trends of implementing sound synthesis in film scoring and computer technologies’ influences were analyzed in further perspectives. The research based on own practical experience describes the multi-stage technological process of creating musical accompaniment for the video sequence using computer and sound recording technologies: planning the cue, creating the music explication, approaches of music composition and synchronization, software, features and types of the symphony orchestra emulation, the technological process of MIDI programming and producing the final recording. It has been shown that the digitalization and development of computer technologies greatly simplify and facilitate the composer’s work in the stage of final music production. The composition and production process overview concludes that powerful technologies put the film composer in significantly new conditions, with regard to his professional qualification in musical composition, understanding of acoustic features and sound engineering, mastery of modern digital technologies in synthesis and sound processing. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Дисертаційне дослідження присвячено вивченню композиторських технологій в американському ігровому кінематографі. У роботі визначено та диференційовано поняття «композиторські технології»; виведено основні положення та проблематика кіномузикології як розділу музикознавства; встановлено місце музики в загальній драматургії кінотвору. Розглянуто основні вектори української кіномузикології, окреслено перспективи її розвитку. Уперше в українському музикознавстві, на основі численних літературних наукових джерел, робиться спроба аналізу еволюції американської кіномузики в річищі традиційних та новаторських підходів, пов’язаних ізрозвитком музичних технологій та технологій записузвуку. Проаналізовано фрагменти музики відомих кінокомпозиторів К. Бервелла, Вангеліса, Дж. Вільямса, Дж. Н. Говарда, Дж. Голдсмита, А. Деспла, В. Кіляра, Г. Манчіні, М. Рожі, Н. Роти, Б. Херрмана, Дж. Хорнера та Л. Шифріна до ігрових фільмів американського кінематографа. Виявлено закономірності виникнення зв’язку композиторських технологій з відеорядом у межах окремих кіножанрів, а саме - «саспенс», «екшн» (бойовик), драма, фільмжахів, комедія, історичний фільм. Досліджено підходи до використаннямузики «закадром», пісні, в початкових та фінальних титрах. Простежено тенденції застосування технологій синтезу звуку в створенні кіномузики та проаналізовано наслідки впливу комп’ютерних технологій на розвиток цієї галузі кіномистецтва. На основі власного практичного досвіду показано та проаналізовано багатоетапний технологічний процес створення музичного супроводу до відеоряду ігрового фільму з використанням комп’ютерних технологій синтезу та звукозапису. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Національна музична академія України ім. П. І.Чайковського |
uk_UA |
dc.subject |
композиторські технології |
uk_UA |
dc.subject |
музична практика |
uk_UA |
dc.subject |
американський ігровий кінематограф |
uk_UA |
dc.subject |
ігровий кінематограф |
uk_UA |
dc.subject |
кінематограф |
uk_UA |
dc.subject |
кіномузикологія |
uk_UA |
dc.subject |
музикознавство |
uk_UA |
dc.subject |
українська кіномузикологія |
uk_UA |
dc.subject |
американська кіномузика |
uk_UA |
dc.subject |
кінокомпозитор |
uk_UA |
dc.subject |
кіномузика |
uk_UA |
dc.subject |
кіномистецтво |
uk_UA |
dc.subject |
ігровий фільм |
uk_UA |
dc.subject |
український кінематограф |
uk_UA |
dc.subject |
кіновиробництво |
uk_UA |
dc.subject |
кіномузикологія |
uk_UA |
dc.subject |
американський кінематограф |
uk_UA |
dc.subject |
жанри голлівудських фільмів |
uk_UA |
dc.title |
КОМПОЗИТОРСЬКІ ТЕХНОЛОГІЇ В МУЗИЧНІЙ ПРАКТИЦІ АМЕРИКАНСЬКОГО ІГРОВОГО КІНЕМАТОГРАФА |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Composition technologies in the music of American films |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |