Show simple item record

dc.contributor.author Цзян Маньні
dc.date.accessioned 2021-05-21T11:48:17Z
dc.date.available 2021-05-21T11:48:17Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Цзян Маньні Полісемія жанру сюїти в творчості К. Дебюссі : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Цзян Маньні ; Одес. нац. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. О., 2017. 18 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/2977
dc.description This work is dedicated to a comprehension of conformity, varieties of the inner contents and individual peculiarities of a clavier suite genre in the context of its historical and theoretical development. It is indicated that Johann Jacob Froberger can rightly be considered as a central figure in the constellation of composers-clavecinists in the Barocco epoch. One of the major principles of suite works of Froberger which distinctively stands out, provided a contrast comparison of plays, is a creation of suites as a whole work. These are his works where the main order of dances, used in a suite, has been established. It is noted that in contrast to Johann Froberger, Francois Couperin demonstrates a new approach to formation of a suite cycle, revealing a tendency to a free selection of numbers. Continuing traditions of his contemporaries, he treats sequence of main dances more freely, breaking their chain with inserted dances, program plays, not dance, not program numbers (Rondo, Passacaglia). A famous French composer-impressionist Claude Debussy follows mainly traditions of F. Couperin in interpretation of a suite genre creating works of different filling of dance and program features. Among all piano suite works of C. Debussy we can distinguish a «Suite Bergamasque», genre and intonation linking threads, which connect plays in one cycle, are characterized. Special attention in the work is paid to a suite «Children’s corner» by C. Debussy, genre properties of every play of a piano suite are defined, program peculiarities of a whole piano cycle and its every number are analyzed. A piano suite «Images» by C. Debussy is considered, a row of common features between plays is determined (mono-theme, program features, leit-images, leit-intonations, leit-motives, harmony, texture and other) that allows to make a conclusion about doubtless cyclicity of a suite «Images». It is pointed out that Claude Debussy is a follower of Francois Couperin who used genre of suite in its polycemy character: different combinations of dance and program features. uk_UA
dc.description.abstract Робота присвячена осмисленню закономірностей, різновидів внутрішнього змісту та індивідуальних особливостей жанру клавірної сюїти в контексті його історичного розвитку. Вказується, що Йоганн Якоб Фробергер по праву може вважатися центральною фігурою в сузір'ї композиторів-клавесиністів в епоху бароко. Одним з особливо важливих принципів сюїтної творчості Фробергера виділяється, за наявності контрастного зіставлення п'єс, створення сюїти як цілісного твору.Саме вйого творчості закладений основний порядок танців, використовуваних в сюїті. Відзначається, що,на відміну від Йоганна Фробергера, Франсуа Куперен демонструє новий підхід до будови сюїтного циклу, проявляючи тенденцію до довільного підбору номерів. Він, продовжуючи традиції своїх співвітчизників, вільніше поводиться з послідовністю основних танців, розриваючи їх ланцюжок вставними номерами (Рондо, Пасакалія). Як і Фробергер, Куперен намічає шляхи для подальшого розвитку сюїти і включає в цикли п'єси, в основі яких лежать справжні народні мелодії. Багато в чому наслідує традиції Ф. Куперена в трактуванні жанру сюїти, створюючи твори різного наповнення танцювальністю та програмністю, відомий французький композитор-імпресіоніст Клод Дебюссі. З фортепіанної сюїтної творчості К. Дебюссі виділяється «Бергамаська сюїта», характеризуються жанрові іінтонаційні єднальні нитки, що об'єднують п'єси в цикл. Окрема увага в роботі приділяєть приділяється фортепіанній сюїті «Дитячий куточок» К. Дебюссі, визначається жанрова приналежність кожної п'єси фортепіанної сюїти, аналізуються програмні особливості цілого циклу і кожного його номера. Розглядається фортепіанна сюїта К. Дебюссі «Образи», визначається низка спільних рис між п'єсами (монотематизм, програмність, лейтобрази, лейтінтонації, лейтмотиви, гармонія, фактура та ін.), що дозволяє зробити висновок про безперечну циклічність сюїти «Образи». Підкреслюється, що Клод Дебюссі є послідовником Франсуа Куперена, який використовував жанр сюїти в її полісемічності, зокрема, у різних поєднаннях танцювальності та програмності. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.publisher Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової uk_UA
dc.subject полісемія uk_UA
dc.subject жанр uk_UA
dc.subject сюїта uk_UA
dc.subject Дебюссі Клод uk_UA
dc.subject клавірна сюїта uk_UA
dc.subject Фробергер Йоганн Якоб uk_UA
dc.subject композитори-клавесиністи uk_UA
dc.subject епоха бароко uk_UA
dc.subject Куперен Франсуа uk_UA
dc.subject танцювальність uk_UA
dc.subject програмність uk_UA
dc.subject фортепіанна сюїта uk_UA
dc.subject циклічність uk_UA
dc.subject драматургія uk_UA
dc.title ПОЛІСЕМІЯ ЖАНРУ СЮЇТИ В ТВОРЧОСТІ К. ДЕБЮССІ uk_UA
dc.title.alternative Polysemy of the suite genre in the works of C.Debussy uk_UA
dc.type Other uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account