Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Михайлова, Ірина Миколаївна | |
dc.date.accessioned | 2021-06-02T13:12:54Z | |
dc.date.available | 2021-06-02T13:12:54Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Михайлова І. М. Ідея трансцендентного в музиці Й.-С.Баха та А. Г. Шнітке: образи, символи, парадокси : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Ірина Миколаївна Михайлова ; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. К., 2009. 20 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3002 | |
dc.description | In musicology of the XXI century there is a sphere of scientific knowledge regarding direct connection between music and religion. Despite the fact that there’s a wide range of various ideas about the universe, almost every religious doctrine has its own musical evidence supporting the idea of divine creation. Music is sacral, secret, and mysterious art that reflects complex ideas. It influences spiritual world of people and unveils ancient truth making our inner fire burn. Ancient theological doctrines are sometimes decoded with unusual signs and symbols as they are both simple and complicated at the same time. In our opinion the ancient idea of the transcendent is the most highlighted in music. Christian interpretation of this idea is the most interesting. It identifies the subject of our research paper - theological idea of the transcendent and its realization in the music of its prominent adherent composers. There are a lot of composers and musicologists who touched upon this idea in their works. Material for the present paper consists of the works written by two brilliant composers who can be called spiritual leaders of the mankind. They are J. S. Bach (1685-1750) and A. G. Schitcke (1934-1998). Aim of the research is to study the system of musical symbols of the transcendent in terms of history and to demonstrate it with an example of Bach’s and Schnitcke’s works. Matter of studies is therefore theological idea in its various manifestations. Object is musical works of the above-named composers. The following issues are regarded in the present research paper - studying religious-philosophical and scientific background referring to idea of the transcendent (working out terminology database and scientific-historical view of the problem; stating to what extent it is developed in musicology); - studying “the ways of materialization of sense”, i.e. how the idea of the transcendent is realized in sounds. These are questions of semantics and inflexion. Some issues of modern and Christian theory of musical symbols have been examined in terms of the transcendent and an attempt to classify musical symbols of the transcendent has been made; - сhristian symbolism of the transcendent in music has been analyzed on the basis of Bach’s works (choral adaptation for organ № 1 from “Orgelbüchlein”, h-moll mass, cantatas) and those of Schnitcke (second mass symphony, choral concerto, first aphorism from the series “Five Aphorisms”). To reach the named goals it was necessary to study the following scientific literary sources: - theological (including early Christian) and philosophical works as well as works of scientists expressing their opinions on idea of the transcendent from the conceptual and historical points of view; - modern literary works on music regarding its spiritual background; - research works on theory and history of such categories as “sign”, “symbol”, “index”; - works on Christian symbolism in different kinds of art, particularly in music; - other scientific works regarding biography of J. S. Bach and A. G. Schitcke and their works. Scientific novelty of the present research paper is in our attempt to bring in philosophical and theo-logical knowledge into musicology. The problem of the transcendent in Christian music hasn’t been studied in this aspect before. Moreover, there was also an attempt to arrange a “catalogue” of the most significant signs and symbols that reflect the idea of the transcendent in music. | uk_UA |
dc.description.abstract | У музикознавстві ХХІ століття можна чітко виділити галузь наукового багажу, що торкається безпосереднього зв’язку музичного мистецтва та релігії. Майже кожне релігійне вчення «обростає» власними музичними «свідченнями», «підтвердженнями» Божественної сутності світу. З багатьох релігійних ідей, нескінченних у своєму розкритті, в музичному мистецтві найбільш відображена ідея трансцендентного. Особливо цікавою уявляється сфера християнського трактування ідеї трансцендентного, що й визначило формулювання теми - теологічна ідея трансцендентного та її втілення в музиці видатних композиторів-адептів. У роботі послідовно розглянуті такі моменти: вивчення релігійно-філософського та наукового багажу, що стосується ідеї трансцендентного (створення термінологічної бази та науково-історичної панорами за цією проблемою; ступінь її розробки у музикознавстві); дослідження «шляху матеріалізації змісту» (вивчення сучасної теорії музичних символів; розгляд християнської музичної символіки з точки зору ідеї трансцендентного; здійснена спроба класифікації музичних символів трансцендентного); вивчення музичної християнської символіки трансцендентного на основі аналізу творів Й.-С. Баха та А. Г. Шнітке. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського | uk_UA |
dc.subject | ідея трансцендентного | uk_UA |
dc.subject | музика | uk_UA |
dc.subject | Бах Йоганн Себастьян | uk_UA |
dc.subject | Шнітке Альфред Гаррійович | uk_UA |
dc.subject | образи | uk_UA |
dc.subject | символи | uk_UA |
dc.subject | парадокси | uk_UA |
dc.subject | музичне мистецтво | uk_UA |
dc.subject | релігія | uk_UA |
dc.subject | християнська музична символіка | uk_UA |
dc.subject | музична символіка | uk_UA |
dc.subject | музичний текст | uk_UA |
dc.subject | теологічна ідея | uk_UA |
dc.subject | трансцендентне | uk_UA |
dc.subject | музичні образи | uk_UA |
dc.title | Ідея трансцендентного в музиці Й.-С. Баха та А. Г. Шнітке: образи, символи, парадокси | uk_UA |
dc.title.alternative | Idea of the transcendent in the music of J. S. Bach and A. G. Schitcke: images, symbols, paradoxes | uk_UA |
dc.type | Other | uk_UA |