dc.contributor.author |
Мельникова, Уляна Петрівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-08T09:38:43Z |
|
dc.date.available |
2021-06-08T09:38:43Z |
|
dc.date.issued |
2007 |
|
dc.identifier.citation |
Мельникова У. П. Мистецькі об'єднання в Україні 1920-х - початку 1930-х років (теоретичні засади та творча практика) : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.05 "Образотворче мистецтво" / Уляна Петрівна Мельникова ; Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв. Х., 2007. 20 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3013 |
|
dc.description |
Theoretical and practical work of Ukrainian artistic group of the 1920th - beginning of the 1930th is analyzed in the thesis for the first time. Exposing main features and tendencies of the cultural and historical processes, author pays great attention to the national, international, proletarian, mass and production arts concepts and their representing level in the creature of the members of the Association of Artists of Red Ukraine (Asotsiiatsiia khudozhnykiv Chervonoi Ukrainy, or AKhChU), the Association of Revolutionary Art of Ukraine (Asotsiiatsiia revoliutsiinoho mystetstva Ukrainy, or ARMU), the Union of Contemporary Artists of Ukraine (Obiednannia suchasnykh myttsiv Ukrainy, or OSMU) and the art union “Zhovten”. There isn’t only researched different tendencies influence on Ukrainian artist’s style, but also simultaneous art processes and extraordinary theoretical and creative search of the native artists in the context of European and World art.
There is a detailed analysis of the four main union declarative principles and artistic and aesthetic foundations of their activity.
This thesis author remarks, that the main aim of Ukrainian artists and art groups was to create national modern art. The national form of modern Ukrainian art was the mean of its strengthening and deepening of its content. National priorities were fixed in societies rules of AKhChU, ARMU, OSMU and demonstrated in artists’ creation.
This scientific work deals with themes, basic motives and genre variety at the creative work of the members of art groups and reconstructs important exhibition projects. It’s analyzed art, aesthetic and genre and stylistic peculiarities of the most popular art unions. For the first time it’s paid attention that AKhChU members’ style isn’t only the forms of easel painting. The Charter of ARMU represents theoretical conceptual bases of the development of the newest Ukrainian art. And it was the basis of the creative practice of the members of the Association. The author of the thesis underlines professional universality of those artists, who not only aspired to capture a wide spectrum of kinds of art and its newest tendencies, but carried out an active search of the new formal means. The organization paid much attention to the development of the functionality, utility and mass character of art. The key principle of OSMU activity is a permanent attention to the experimental searches, first of all in the traditional forms of art. The creative works of the representatives of the Union searches the new ways and the new language of the Ukrainian art. There is mentioned in the thesis that strong Communist Party ideological pressure and control caused the ruining of the Ukrainian art forms range and its national essence. The art union “Zhovten” demonstrated those tendencies in art process of the 1930th the best way. Ideological shade in the meaning of the artists’ works contracted forms search and reasoned a low aesthetic level.
Art unions’ role is defined in the national art of the 1st third of the XX century forming and developing. Unknown papers, works and artists’ names are proposed for scientific referring and usage. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Дисертацію присвячено дослідженню теоретичних принципів та їх втіленню у творчій практиці представників провідних мистецьких угруповань в Україні 1920-х - початку 1930-х рр., які вперше стали об’єднаннями загальноукраїнського масштабу з розгалуженою мережею філій. Історія діяльності АХЧУ, АРМУ, ОСМУ висвітлюється у нерозривному зв’язку з тенденціями розвитку мистецтва тогочасної доби. Творчість членів об’єднань розглядається у контексті проблеми традиції і новаторства, а також впливу марксистської ідеології та політики влади на перебіг культурних процесів в Україні. Розкрито особливості творчих методів та художньої образності в живописі, графіці, театрально-декораційному та прикладному мистецтві членів об’єднань. Виявлено роль експерименту у розвитку нових мистецьких форм. До наукового обігу уведено невідомі раніше матеріали й документи, твори та імена художників. Визначено роль художніх об’єднань у становленні новітнього українського мистецтва. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Харківська державна академія дизайну й мистецтв |
uk_UA |
dc.subject |
мистецькі об’єднання |
uk_UA |
dc.subject |
Україна |
uk_UA |
dc.subject |
теоретичні засади |
uk_UA |
dc.subject |
творча практика |
uk_UA |
dc.subject |
Асоціація художників Червоної України |
uk_UA |
dc.subject |
Асоціація революційного мистецтва України |
uk_UA |
dc.subject |
Об'єднання сучасних митців України |
uk_UA |
dc.subject |
нові мистецькі форми |
uk_UA |
dc.subject |
художні об’єднання |
uk_UA |
dc.subject |
українське мистецтво |
uk_UA |
dc.subject |
художній процес |
uk_UA |
dc.subject |
традиція |
uk_UA |
dc.subject |
новаторство |
uk_UA |
dc.subject |
художній експеримент |
uk_UA |
dc.subject |
Асоціація художників революційної Росії |
uk_UA |
dc.subject |
об’єднання „Жовтень" |
uk_UA |
dc.title |
МИСТЕЦЬКІ ОБ’ЄДНАННЯ В УКРАЇНІ 1920-х - ПОЧАТКУ 1930-х РОКІВ (ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ТВОРЧА ПРАКТИКА) |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Art unions in Ukraine in the 1920th - beginning of the 1930th (aesthetic bases and creation) |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |