dc.contributor.author |
Найдюк, Олеся Миколаївна |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-15T12:18:47Z |
|
dc.date.available |
2021-06-15T12:18:47Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Найдюк О. М. Трансформаційні процеси у жанрах музичної критики (за матеріалами української преси 1990-2005 років) : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Олеся Миколаївна Найдюк ; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. К., 2019. 16 с. |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3030 |
|
dc.description |
The work is devoted to musical criticism written in printed media in Ukraine between 1990 and 2005, specifically focusing on the processes of transformation in critical genres. During these fifteen years, the social, political and economic changes which occurred had a significant impact on the development of criticism, and in particular on genres of criticism. There was a broadening in the types of topics and issues which were being written about in criticism, as well as a noticeable variation in the approaches and styles. The hierarchical structure of criticism also underwent change - several genres completely vanished from the critical field, others diminished and yet others were particularly favored. Furthermore, the tendency to fuse and mutually incorporate genres together also became typical in that period. In this particular work, the most common types of critical genres were analysed - in particular, the processes of transformation of reviews, festival reviews, artistic portraits, polemics and essays were all considered. One of the conclusions of the thesis - the traditional criteria for critical genres (such as the object, method, scope of the text and etc.) only works partially. The determining factors of the genre are the originality of the author's approaches as well as the strategies of communication and stylistics used - these are the embodiment of the experimental field of criticism, which forms the genre. The influence of the print edition format were included in the analysis of the impact of context. Periodicals are considered in groups according to the hierarchy: specialized musical periodicals, literary and cultural periodicals, general medias. The following genre models were found: sketch review, review essay, academic review article, comic review; overview report, overview-comment, overview review, overview pamphlet and overview feuilleton; polemic critical article, polemic collective letter, polemic essay, «centon» polemic; portrait-survey, «portrait-era», portrait-essay, portrait-collage, portrait-recollection; essay-chronicle, essay-report, festival overview as an essay, essay-review with elements of a portrait. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Дисертацію присвячено музичній критиці України у друкованій періодиці 1990-2005 років, а саме трансформаційним процесам у музично-критичних жанрах. Відзначенеп’ятнадцятиріччя - найменш вивчений у науковій літературі період новітньої історії української музичної критики. Хоча саме в цей час відбулися принципові зміни політичного, економічного, соціокультурного характеру, що мали вплив на розвиток критики і критичних жанрів. У дисертаційному дослідженні розглядається, з одного боку, музичне життя та його вплив на характер і жанрові пріоритети музичної критики, а з іншого - преса, що аналізується з погляду формату видання. Формат друкованого видання мислиться як фактор жанроутворення. Окремий розділ присвячено практичному аналізу конкретних музично-критичних жанрів, а саме - рецензії, фестивального огляду, творчого портрета, полеміки й есею, в аспекті динаміки їх трансформації, а також факторів, що впливають на трансформаційні процеси. Одним із висновків дисертаційного дослідження - традиційні критерії жанрів (об’єкт, мета і завдання, метод, обсяг тексту тощо) на матеріалі критичних публікацій в українській пресі 1990-2005-х років працюють лише частково. Визначальними чинниками жанру є саме оригінальні авторські підходи, комунікативні стратегії та стилістика, вони, власне, й уособлюють ту експериментальну сферу музичної критики, деформується жанр. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського |
uk_UA |
dc.subject |
трансформаційні процеси |
uk_UA |
dc.subject |
жанри музичної критики |
uk_UA |
dc.subject |
музична критика |
uk_UA |
dc.subject |
українська преса |
uk_UA |
dc.subject |
критична рецепція |
uk_UA |
dc.subject |
формат друкованого видання |
uk_UA |
dc.subject |
друковане видання |
uk_UA |
dc.title |
ТРАНСФОРМАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ У ЖАНРАХ МУЗИЧНОЇ КРИТИКИ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ УКРАЇНСЬКОЇ ПРЕСИ 1990-2005 РОКІВ) |
uk_UA |
dc.title.alternative |
The processes of transformation in genres of music criticism (based on material from the Ukrainian press, 1990 to 2005) |
uk_UA |
dc.type |
Other |
uk_UA |