Короткий опис(реферат):
Дисертація присвячена визначенню літургійної символіки в оперній музиці російських та українських композиторів. У дисертації запропонований системний підхід до аналізу опер, вміст яких включає християнську символіку, елементи богослужіння. Його специфіка виявлена на рівнях сценічної композиції, драматургії і жанрово-інтонаційної концепції творів. На матеріалі чотирнадцяти опер виявлені сфери реалізації християнської символіки (загальна ідея, драматургія, музичні прийоми, текст лібрето) і ключові релігійно-етичні проблеми (совість, любов, обраний шлях). В результаті здійснення комплексного аналізу опер російських та українських композиторів виявлені їх ідейні та стильові зв'язки з концепцією перетворення (Преображення), воскресіння, з християнськими таїнствами, обрядами, елементами богослужіння, з певними релігійно-етичними настановами, авторськими інтерпретаціями християнських символів, наявність цитат і алюзій на богослужбові тексти, на житія святих, псалмів, молитов тощо. На основі аналізів творів сучасних російських (Р. Щедрін) та українських (О. Козаренко, О. Щетинський, Л. Дичко) композиторів можна прийти до висновку, що оперне мистецтво кінця ХХ - початку ХХІ століття набуває рис самобутності, суттєво оновлює музично мовні можливості оперного жанру з одного боку, з іншого - демонструє звернення до християнських основ культури, до літургійної символіки, до етичних цінностей, що пов’язані з відродженням релігійності і самосвідомості.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation is devoted to the definition of liturgical symbolism in opera music of Russian and Ukrainian composers. The dissertation proposes a systematic approach to the analysis of operas, the content of which includes. Christian symbols, elements of worship. Its specificity is revealed at the levels of stage composition, dramaturgy and genre and intonational conception of work. The material of fourteen operas identifies the spheres of Christian symbolism realization (general idea, dramaturgy, musical techniques, libretto text) and key religious and ethical problems (conscience, love, chosen path). As a result of complex analysis of the operas of Russian and Ukrainian composers, their ideological and stylistic connections with the concept of conversion (Transfiguration), resurrection, with the Christian sacraments, rites, elements of worship, with certain religious and ethical attitudes, with the author's interpretations of Christian symbols, the presence of citations and allusions to liturgical texts, to the lives of saints, psalms, prayers, etc. are revealed. Based on the analysis of works of contemporary Russian (R. Shchedrin) and Ukrainian (O. Kozarenko, O. Shchetinskyi, L. Dychko) composers, we can conclude that the opera art of the late XX - beginning of the XXI century acquires a line of originality, significantly updating musical and linguistic possibilities of the opera genre on the one hand, on the other - it demonstrates an appeal to the Christian foundations of culture, to liturgical symbolism, to ethical values related to the revival of religiosity and consciousness.