dc.contributor.author |
Бугайова, Оксана Іванівна |
|
dc.date.accessioned |
2021-07-14T10:54:58Z |
|
dc.date.available |
2021-07-14T10:54:58Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
Бугайова О. І. Лексична синонімія в текстах соціальної реклами // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України: філологічні науки. 2015. Вип. 215 (1). С. 91-100. |
|
dc.identifier.uri |
http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3089 |
|
dc.description |
У статті визначено семантико-стилістичну роль синонімів у текстах соціальної реклами, виокремлено види синонімів, найбільш уживаних у різних тематичних групах рекламних текстів, з’ясовано діапазон лексико-семантичних варіантів, які є носіями інформації про один і той самий денотат, окреслено семантико-стилістичні ознаки тотожних або близьких за змістом слів, зафіксовано використання градації, перифразу, метонімії та синекдохи як засобів синонімізації. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The article defines the role of semantic and stylistic synonyms in the texts of social
advertising. Social advertising plays an important role in the harmonization of human
behavior in society. The means of targeted influence on their recipients are mostly
verbalized information, which is shown in the form of advertising text. Synonymy as lexical semantic phenomenon is one of the ways of expression of the text, bright, vivid
verbalization of emotional and semantic strengthening in the advertising communication,
which together with logical expression adds expressiveness to the text.
The use of synonyms in the particular speech genre as social advertising, which has
important social functions is not paid not enough attention. This fact determines the
relevance of our research.
In the article it is determined that synonyms in the text of social advertising play an
important semantic and stylistic role. Besides denotative (semantic) they have connotative
meaning (emotional, expressive). They play the functions of replacement, refinement,
evaluation, organization of advertising text style, etc. Absolute synonyms are used in texts
of social advertising less. Stylistic and the most used semantic and contextual synonyms
prevail. The choice of lexemes from synonymic line helps to definite opinion of the
verbalization that is caused by communicative task of advertising. The use of synonyms
within a text helps to avoid repetition and to create the effect of involvement, which
increases the perception of the content of the advertising text. The gradation in the
advertising text can be in the following ways: from stylistically unmarked to stylistically
marked words, from less to more emotive, from partial to general, from single to multiple. It
is also defined the implementation of the same seme in lexemes of different texts within
certain thematic groups of social advertising. It is provided an opportunity to find out the
range of lexical-semantic variants, which transfer the information of the same denotation to
provide semantic-stylistic features of identical or similar meanings of the words, to fix the
use of periphrasis, metonymy and synecdoche as the means of synonymization. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA |
uk_UA |
dc.publisher |
Національний університет біоресурсів і природокористування України |
uk_UA |
dc.subject |
синонімія в соціальній рекламі |
uk_UA |
dc.subject |
види синонімів |
|
dc.subject |
синонімічний ряд |
|
dc.subject |
засоби синонімізації |
|
dc.subject |
градація |
|
dc.subject |
перифраз |
|
dc.subject |
метонімія |
|
dc.subject |
синекдоха |
|
dc.title |
Лексична синонімія в текстах соціальної реклами |
uk_UA |
dc.title.alternative |
LEXICAL SYNOMY IN TEXTS OF SOCIAL ADVERTISING |
|
dc.type |
Article |
uk_UA |