Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ БАРОКОВОЇ МУЗИКИ У БАЯННОМУ ВИКОНАВСТВІ

Show simple item record

dc.contributor.author Охманюк, Віталій Федорович
dc.date.accessioned 2021-07-30T10:43:47Z
dc.date.available 2021-07-30T10:43:47Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Охманюк В. Ф. Особливості інтерпретації барокової музики у баянному виконавстві // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 3. С. 208-213 uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3146
dc.description The purpose of the article is to prove that knowledge of aesthetically beautiful and performance conformities to the law of style of baroque is no less important than the intuitional feeling of maintenance of music. To define that only integrating own emotional, rational, motive capabilities, bayan-players will be able to attain brightly original interpretations of the music of epoch of baroque. Also, a task to probe appeared in our article, what methods, forms, and performance expressive facilities, bayan-players need to be used for a valuable transmission vividly value to the maintenance of work in the style of baroque. The methodology consists of the application of such methods, comparative, chronologic, historical-cultural, objective-historic, creative-activity, typological, and system. The scientific novelty consists of that, to probe, what methods, forms, and performance expressive facilities, bayan-players need to be used for a valuable transmission vividly value to the maintenance of work in the style of baroque. It is proved that the specifics of sound formation and peculiarities of musical dramaturgy on the keyboard instruments of the baroque - harpsichord and organ, in the music of the XVII – the first half of the XII centuries, were dominated by the principles of dynamic terraces and equality. The detailed analysis of scores of Y.S Baсh, A. Vivaldi, G.F. Hеndel, A. Korelli, G.F. Teleman. Conclusions. Knowledge of aesthetically beautiful and performance conformities to the law of style of baroque is no less important than the intuitional feeling of maintenance of music. Only integrating own emotional, rational, motive capabilities, bayan-players will be able to attain brightly original interpretations of the music of the epoch of baroque. Also, it is discovered as a result of the analysis, that for a valuable transmission vividly value to maintenance of work, his dramaturgy, and form, it is necessary to use performance expressive facilities (the tempo of subway rhythm, dynamics, articulation) bayan-players in a complex uk_UA
dc.description.abstract Мета роботи полягає у доведенні, що знання естетичних та виконавських закономірностей стилю бароко є не менш важливим, аніж інтуїтивне відчуття змісту музики. Визначити, що тільки інтеґруючи власні емоційні, раціональні, рухові здібності, баяністи зможуть досягти яскраво-оригінальної інтерпретації музики епохи бароко. Також, у нашій статті постало завдання дослідити, які методи, форми та виконавські виражальні засоби баяністам потрібно використовувати для повноцінної передачі образно-значеннєвого змісту твору у стилі бароко. Мeтoдологія дocлiджeння полягає у застосуванні таких методів, як: пoрiвняльний, хрoнoлoгiчний, icтoрикo-культурoлoгiчний, oб'єктивнo-icтoричний, творчо-діяльнісний, типoлoгiчний і cиcтeмний. Нaукoвa нoвизнa пoлягaє у тому, щоб дослідити, які методи, форми та виконавські виражальні засоби баяністам потрібно використовувати для повноцінної передачі образно-значеннєвого змісту твору у стилі бароко. Доведено, що специфіка звукоутворення та особливості музичної драматургії на клавішних інструментах епохи бароко – клавесин та орган, в музиці ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст., переважали принципи динамічної терасоподібності та рівності. Зроблено детальний аналіз партитур Й.С. Баха, А. Вівальді, Г.Ф. Генделя, А. Кореллі, Г.Ф. Телемана. Висновки. Знання естетичних та виконавських закономірностей стилю бароко є не менш важливим, аніж інтуїтивне відчуття змісту музики. Тільки інтеґруючи власні емоційні, раціональні, рухові здібності, баяністи зможуть досягти яскраво-оригінальної інтерпретації музики епохи бароко. Також, у результаті аналізу виявлено, що для повноцінної передачі образно-значеннєвого змісту твору, його драматургії та форми, баяністам необхідно використовувати виконавські виражальні засоби (темпометроритм, динаміку, артикуляцію) в комплексі uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject баянне виконавство uk_UA
dc.subject бароко uk_UA
dc.subject інтерпретація uk_UA
dc.subject імпровізація uk_UA
dc.subject партитура uk_UA
dc.title ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ БАРОКОВОЇ МУЗИКИ У БАЯННОМУ ВИКОНАВСТВІ uk_UA
dc.title.alternative Features of interpretation of baroque music in bayan performance uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account