Короткий опис(реферат):
У дисертації проаналізована історія та художні особливості різьблення по дереву культових предметів богослужбового вжитку в інтер’єрах церков у Галичині. Першоджерелом праці є матеріали, зібрані автором безпосередньо у інтер’єрах галицьких церков. Цей польовий матеріал доповнено експонатами із фондів музеїв та приватних колекцій, із церковних та приватних архівів. На цій унікальній для культурології базі вперше в українському мистецтвознавстві простежено еволюційний процес розвитку мистецтва різьблення у системі історизму та неостилів, а також розглянуто взаємозв’язок орнаментально-композиційних систем традиційного народного мистецтва із історією та художніми особливостями мистецтва різьблення в Галичині та інші питання. Більшість аналізованого у дисертації матеріалу вводиться у науковий оборот вперше.
У роботі на конкретному фактологічному матеріалі показано як упродовж ХІХ століття у мистецтві різьблення по дереву в Галичині панували тенденції наслідування культурно-історичних стилів. Це було пов’язано насамперед зі зменшенням впливу українського народного мистецтва на розвиток мистецтва різьблення у порівнянні із попереднім XVIII століттям. Однак в силу певних соціально-економічних, політичних, а також культурних змін в житті суспільства на території Австрійської імперії вплив українського народного мистецтва став знову відчутний на межі ХІХ-ХХ ст.
У дисертації розглянуто типологізацію та класифікацію різьбленого декору, розв’язано проблему встановлення авторства та походження кола сакральних сюжетів різьблення регіону. Дослідження мистецтва культового різьблення як феномену сакральної культури України показало його видатну роль в утвердженні християнської духовності українців досліджуваного регіону.
Суть розробки, основні результати:
The dissertation casts light on the history and principal artistic peculiarities of carved wooden objects used in religious worship in interiors of temples in Galicia.
The sources for the research comprised materials, collected by the author directly in the interiors of Galician churches. The field studies are supplemented with the exhibits from the museum funds and private collections, as well as from church and private archives. Having an extraordinary potential for cultural studies, this unique database was used for the first time in Ukrainian art studies to track the evolutionary process of development of wood-carving art within the framework of historicism and neo-style.
The study displays some interrelations of ornamental compositional systems of traditional folk art with decorative carving of temple interiors in Galicia. Based on the elaborate database, the research outlines how the tendencies of cultural historical styles were followed in wood carving art during the 19th c. in Galicia. It was primarily connected with the decrease in the influence of Ukrainian folk art on wood carving as compared to the 18th c. However, due to some social, economic and political reasons, as well as cultural changes in the life of communities on the territory of the Austrian empire, the impact of Ukrainian folk art became visible on the turn of 19th and 20th cc. The thesis puts forward the typology and classification of carved decorations, as well as elaborates as a scientific problem the attribution of authorship as well as the origin of a series of sacral plots in Galician carving. The research on the art of cult carving as a phenomenon of Ukrainian sacred culture revealed its remarkable role in asserting the Christianity among Ukrainians of this region.