Electronic National Academy of Ukraine on Culture And Arts Management Staff Institutional Repository

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОГО ВІДБОРУ У СИСТЕМІ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ОСВІТИ

Show simple item record

dc.contributor.author Герц, Ірина Іванівна
dc.date.accessioned 2021-08-12T07:46:47Z
dc.date.available 2021-08-12T07:46:47Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Герц І. І. Історія розвитку професійного відбору у системі хореографічної освіти. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2020. № 2. С. 140-145. uk_UA
dc.identifier.uri http://elib.nakkkim.edu.ua/handle/123456789/3196
dc.description The purpose of the article is to reveal the history of the development of professional selection in the system of domestic choreographic education. The methodology is based on the use of such methods as theoretical analysis and generalization of literary sources. The scientific novelty consists of a comprehensive study of the history of the development of professional selection in the system of choreographic education, as well as a comparative analysis of relevant methodological developments. Conclusions. The history of the initial professional selection in the system of choreographic education can be divided into 2 stages: pre-scientific (until 1941) and scientific (after 1941). The current rules for entrance examinations in professional dance schools are based on an assessment of the model anthropometric indicators of applicants developed in 1941, and the structure and content of the selection have only partially changed since 1963. The criteria for assessing physical qualities are based on empirical experience accumulated in the system of choreographic education for almost 300 years. The selection criteria are: body type, elongated lines of the body, the absence of external body defects; functionality of the musculoskeletal system; speed-power abilities, primarily related to the implementation of the hopping technique; coordination abilities (rhythmic). The evaluation of data obtained in the course of testing of applicants is based on the personal experience of specialist teachers, that is, there are no evaluation-regulatory tables, which contradicts the general requirements for the selection system in such activities. uk_UA
dc.description.abstract Мета статті – розкрити історію розвитку професійного відбору в системі вітчизняної хореографічної освіти. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні таких методів, як теоретичний аналіз й узагальнення літературних джерел. Наукова новизна полягає в комплексному вивченні історії розвитку професійного відбору у системі хореографічної освіти, а також порівняльному аналізі відповідних методичних розробок. Висновки. Історію початкового професійного відбору в системі хореографічної освіти умовно можна поділити на 2 етапи: донауковий (до 1941 року) і науковий (після 1941 року). Існуючі на сьогоднішній день правила вступних випробувань до професійних хореографічних навчальних закладів ґрунтуються на оцінюванні модельних антропометричних показників абітурієнтів, розроблених у 1941 році, а структура і зміст відбору лише частково змінилися з 1963 року. В основі критеріїв оцінювання фізичних якостей - емпіричний досвід, накопичений у системі хореографічної освіти за майже 300 років. Критеріями відбору є: тип статури, витягнуті лінії тіла, відсутність зовнішніх дефектів статури; функціональні можливості опорно-рухового апарату; швидкісно-силові здібності, перш за все, пов‘язані з виконанням стрибкової техніки; координаційні здібності (ритмічні). Оцінювання одержуваних у ході тестування абітурієнтів даних здійснюється виключно на основі особистого досвіду викладачів-фахівців, тобто відсутні оцінювально-нормативні таблиці, що суперечить загальним вимогам до системи відбору в подібних видах діяльності. uk_UA
dc.language.iso uk_UA uk_UA
dc.subject хореографічна освіта uk_UA
dc.subject початковий професійний відбір uk_UA
dc.subject лікарсько-педагогічний огляд абітурієнтів uk_UA
dc.subject художній огляд абітурієнтів
dc.title ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОГО ВІДБОРУ У СИСТЕМІ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ОСВІТИ uk_UA
dc.title.alternative The history of the development of professional selection in the system of choreographic education uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account